Páchnuci Urán

Foto NASA

Vrchné oblaky Uránu sa skladajú zo sírovodíka – rovnakej molekuly, ktorá dáva zhnitým vajíčkam ich nepríjemný zápach. Pri prelete cez oblaky Uránu by ste zažili tento prenikavý, vcelku katastrofálny pach, hovorí planetárny vedec Leigh Fletcher z Leicesterskej univerzity v Anglicku. Spolu s kolegami v spektrografe na teleskope Gemini North na Havaji odhalil chemický odtlačok sírovodíka vo vrchnej vrstve oblakov planéty. Pre vedcov to však nebolo úplné prekvapenie, pretože už pozorovania z 90. rokov minulého storočia ukázali hlbšie v atmosfére Uránu náznaky sírovodíka, hoci sa prítomnosť tohto plynu vtedy definitívne nepotvrdila. Oblaky Uránu nie sú len smradľavé, môžu pomôcť spresniť detaily ranej Slnečnej sústavy. Sírovodíkové oblaky Uránu ho odlišujú od plynných planét ako Jupiter a Saturn, ktorých vrchné oblaky sú prevažne čpavkové. Keďže sírovodík mrzne pri nižších teplotách než amoniak, je pravdepodobnejšie, že zmrznuté kryštály sírovodíka by boli hojné vo vzdialenejšom úseku ranej Slnečnej sústavy, kde sa kryštály mohli prichytiť na novo sa vytvárajúcej planéte. To naznačuje, že ľadové obry Urán a Neptún sa narodili ďalej od Slnka než Jupiter a Saturn. Toto môže byť dôkazom, že plynné obry a ľadové obry vznikli trochu iným spôsobom – mali prístup k rozdielnym zásobníkom materiálu v dňoch tvorby solárneho systému, hovorí L. Fletcher.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 07/2018.