Planetárium ako loď mimozemšťanov

Kupola planetária bude vyčnievať zo zelene, časť budovy bude súčasťou lesa.

Keď sa niekto o také tri roky vydá na prechádzku po chodníčku cez hustý les neďaleko nórskeho mestečka Harestua, ležiaceho približne 45 km na sever od hlavného mesta Oslo, môže zažiť poriadne prekvapenie. Z hustého lesa pred ním sa vynorí lesknúca sa kupola, evokujúca vesmírnu loď mimozemšťanov. Bude to však kupola nového supermoderného planetária, ktoré sa začne stavať v budúcom roku. Planetárium bude stáť v blízkosti veľkého slnečného observatória Solobservatoriet, ktoré vybudovala univerzita v Oslo na pozorovanie úplného zatmenia Slnka v roku 1954 a ktoré je najväčším observatóriom svojho druhu na sever od Álp. Nové planetárium vybudujú podľa návrhu architektonického štúdia Snøhetta, ktoré má za sebou niekoľko pozoruhodných projektov – je medzi nimi napríklad prvý tunel pre lode na svete (ten sme už predstavili v našom časopise v máji 2017) i prvá európska podmorská reštaurácia. Nové planetárium bude mať celkovú plochu 1 500 štvorcových metrov. Okrem vlastného planetária bude v prístavbe budovy aj recepcia, kaviarnička, priestor na výstavy a rampa, po ktorej sa návštevníci dostanú na strechu a ktorej podstatná časť bude zatrávnená a budú na nej rásť kríky šedivníka (vresu), čučoriedok i brusníc. Z tejto zelene bude vyčnievať zlatistá kupola planetária, v ktorom animované dianie na oblohe i rôzne astronomické javy môže sledovať naraz až 118 návštevníkov. Zaujímavým doplnkom celého areálu bude sedem okrúhlych kabín (chatiek), rozmiestnených v okolí planetária predstavujúcich abstraktné planéty. Kabínky budú mať priemer od 6 do 10 metrov a pojmú od dvoch do 32 nocľažníkov. Planetárium bude ponúkať aj rôzne výučbové programy z oblasti astronómie.
Foto Snøhetta

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 06/2018.