V roku 2022 prešiel Shyam Bohra v Indii svojím SUV Tata Nexon vzdialenosť 2 038,6 km za 24 hodín, pričom podľa zápisu v knihe rekordov išlo o nonstop sólo jazdu bez spolujazdcov. V zápise nie je špecifikované, či šlo o jazdu bez akéhokoľvek zastavenia, je však isté, že takýto rekord je v skutočnosti strašidelný.

Keď sa na palubnej doske automobilu rozsvieti alebo sa zvukovým signálom ozve príslušná kontrolka, nijaký rozumný vodič sa nebude domnievať, že nedostatok paliva v nádrži prekoná silou svojej vôle. Každý bez reptania zamieri k najbližšej čerpacej stanici. Na druhej strane je vskutku pozoruhodné, koľkí vodiči počas jazdy vedome ignorujú všetky kontrolky a signály, ktoré im vysiela ich vlastný organizmus.
Prázdna nádrž v hlave
Problém je, že zatiaľ čo auto bez paliva jednoducho zastane, unavený vodič môže naďalej pokračovať v jazde ľubovoľnou rýchlosťou. Mozog ponechaný dlho bez paliva v podobe odpočinku však napokon zastane rovnako, ako by to urobil motor vozidla: pozornosť a schopnosť sústredenia klesá, zhoršuje sa reakčný čas, vodič má ťažkosti s udržaním otvorených očí, dokonca môže strácať pamäť a šoférovať doslova ako námesačný. Signály sú pritom jednoznačné: prázdny pohľad, časté zívanie, občasné náhle trhnutie tela.

Mikrospánok je krátkodobý výpadok vedomia, ktorý zvyčajne trvá od jednej do desať sekúnd. Počas tejto doby si človek neuvedomuje svoje okolie, a často si ani neuvedomí, že zaspal. Auto zatiaľ za každú sekundu v rýchlosti 100 km/h prejde 28 metrov a v bežnej diaľničnej rýchlosti 130 km/h dokonca 36 metrov naslepo a bez kontroly. Nečudo, že napríklad podľa Nemeckej rady pre bezpečnosť cestnej premávky možno každú štvrtú smrteľnú nehodu na nemeckých diaľniciach pripísať mikrospánku a podľa niektorých iných zdrojov to môže byť až 50 % všetkých smrteľných nehôd.
Celý článok nájdete v časopise Quark 6/2025.
Vďaka predplatnému si ho však môžete dočítať už teraz a získať aj prístup k exkluzívnemu obsahu!
Máte predplatné?
Prihlásiť sa