S Muskom na Mars

Foto SpaceX

Vizionár Elon Musk sa netají cieľom kolonizovať Mars a vytvoriť tam pre ľudstvo záložné obydlia. O tom, že on a jeho vesmírna spoločnosť SpaceX to myslia vážne, svedčí aj Big Falcon Rocket (BFR), vypúšťací systém určený pre rakety nesúce až 100 ľudí a 150 ton potravín a ďalších zásob na červenú planétu. BFR by mal pozostávať z dvoch častí – z opakovane použiteľného raketového modulu v spodnej časti a opakovane použiteľnej vesmírnej lode v hornej časti. Rozmery a predpokladaná kapacita BFR sú však natoľko obrovské, že odborníci sú k realizácii skeptickí. Navyše sa pýtajú, či môže takýto kolos postaviť súkromná spoločnosť s rozpočtom približne 2 až 10 miliárd dolárov, pretože ide len o štipku z toho, čo zaplatí NASA za svoj nový, jednorazovo použiteľný systém Space Launch. Elon Musk vie, že nemožno postaviť niečo veľké bez toho, aby sa to najskôr neodskúšalo v menšej mierke. Preto chce vyskúšať technológiu BFR pomocou jednej z osvedčených lodí Falcon 9. Verzia mini-BFR by mala posúdiť životaschopnosť skutočného BFR. Testy sa majú zamerať na to, ako bude ultraľahký tepelný štít mini-BFR znášať záťaž počas štartu a letu. To sa však dá overiť len tak, že sa systém dostane na obežnú dráhu Zeme. Prvý let sa plánuje v roku 2023 – istý japonský miliardár a skupina umelcov by mali obletieť Mesiac.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 01/2019.