Sprej pre gamblerov

Foto Pixabay

Tím vedcov z fínskeho Národného inštitútu pre zdravie a dobré životné podmienky začal prvú klinickú skúšku pôsobenia nosového spreja na svete, ktorý môže pomôcť obmedziť túžbu po gamblingu. Postupom času môže takáto liečba pomôcť ľuďom úplne sa zbaviť tejto závislosti. Sprej obsahuje naloxón, ktorý sa používa pri liečbe ľudí trpiacich predávkovaním opiátmi. Funguje tak, že viaže opiátové receptory bez ich aktivácie, čím blokuje účinok opiátov. Naloxón nepriamo obmedzuje produkciu dopamínu v mozgu a ten hrá kľúčovú rolu v mozgovom centre odmien a vyvoláva príjemné pocity. Ľudia vďaka naxolónu nepociťujú také opojenie z hry a víťazstva, preto môže pomôcť odstrániť závislosť aj od gamblingu. Návykové látky a gambling pracujú s rovnakými neurónovými spojmi a veľmi podobným spôsobom. Test, ktorý potrvá rok, bude zahŕňať 130 účastníkov. Polovica z nich bude počas trojmesačného obdobia používať nosový sprej, druhá polovica dostane placebo. Vedci už vykonali podobné skúšky s tabletkami naloxónu, ale zistili, že trvá pridlho, kým začnú účinkovať. Lieky podávané cez nos účinkujú podstatne rýchlejšie, pretože nosná dutina je pokrytá sliznicou s krvnými cievami, ktoré umožňujú rýchlu absorpciu. Pri liečbe gamblerstva je rýchlosť mimoriadne dôležitá, pretože túžba hrať je veľmi impulzívna a potreba prichádza veľmi rýchlo.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 04/2018.