Superškola nad stromami

Šiesty ročník Superškoly sa niesol v znamení UNESCO roku periodickej tabuľky prvkov a UNESCO roku lokálnych jazykov.

V tomto ročníku si žiaci zahrali praveké pexeso, dotkli sa ozajstných mayských artefaktov, mayského jantáru a jantárov z čias dinosaurov. No najmä mali príležitosť spoznať špičkových svetových vedcov a vypočuť si zaujímavé prednášky.

Profesori deťom

Projekt Petržalská superškola vyvrcholil sústredením vo Vysokých Tatrách pre najúspešnejších žiakov a ich lektorov, ktorých vybrali spomedzi 2 179 účastníkov projektu. Najcitovanejší vedec slovenskej histórie profesor Marián Valko predniesol na sústredení zdanlivo zložitú tému antioxidantov jednoduchým spôsobom a netajil prekvapenie nad inteligenciou súčasných žiakov. Ich otázky a orientácia v oblasti boli na vysokej úrovni. Celosvetový objav roka podľa amerického National Geographic prezentoval priamo jeho autor profesor Milan Kováč z Filozofickej fakulty UK v Bratislave. Desiatky tisíc objavených nových mayských obydlí znamenajú, že ich civilizácia bola dvoj až trojnásobne väčšia, ako sa predpokladalo a bola porovnateľná s populáciou nášho štátu. Profesor Pavol Prokop z Ústavu zoológie SAV predniesol tému svadobného správania pavúkov. Na sústredenie priniesol dva páry pavúkov, z ktorých oba samčeky priamo pred očami žiakov priniesli samičke svadobný dar a pri veľmi zložitej a komentovanej schéme sa priamo pred nimi spárili. Od žiakov dostal profesor Prokop absolutórium, z 95 možných bodov mu žiaci udelili 95.

Živá virtuálna realita

Hlavný organizátor a autor Superškoly Peter Vršanský prednášal o šiestom vymieraní živočíchov. Viac ako 250 žiakov sa dotklo pripravených jantárov s vyhynutými druhmi. Aj preto P. Vršanský poznamenal, že ide takmer o virtuálnu realitu – videli ich pred sebou, mali ich v rukách, a predsa už neexistujú, pretože dávno vyhynuli. Dve z hlavných prednášok sa venovali periodickej tabuľke prvkov, v ktorej znamení sa nesie tento rok. Chemický pohľad na prvky ponúkol Miroslav Boča (Ústav anorganickej chémie SAV) a fyzikálny zasa Martin Venhart (Fyzikálny ústav SAV). Profesor Vojtech Rušín z Astronomického ústavu SAV navyše svojím neutíchajúcim entuziazmom ukázal chémiu Slnka. Okrem vzdelávacej časti sa finalisti pochválili svojimi projektmi, medzi ktorými bol napríklad program vytvárajúci chemické zlúčeniny. Každý účastník sústredenia vrátane lektorov si ho aj vyskúšal. V rámci spoznávania okolia navštívili Beliansku jaskyňu, Studenovodské vodopády a súčasťou boli aj exkurzie v Bachledovej doline, kde sa prešli po Chodníku nad korunami stromov.

Úspech aj za hranicami

Projekt Petržalská superškola je neštandardný a v parížskej centrále UNESCO sa rokuje o jej celoplošnom zavedení v Európskej únii. Na jej rozvoji sa u nás významnou mierou spolupodieľajú najmä Slovenská akadémia vied a Mestská časť Bratislava-Petržalka, Centrum vedecko-technických informácií SR, ESET a UNESCO projekt AMBA. Všetci poskytli aj atraktívne ceny víťazom – okrem sústredenia napríklad tablety, USB kľúče, powerbanky, predplatné časopisu Quark, cenné nepredajné knižky a tento rok aj jantáry s muzeálnou hodnotou. Už základná škola môže v žiakoch vzbudiť nadšenie pre ktorýkoľvek vedný odbor, povedal Pavol Siman, podpredseda SAV. Cieľom Petržalskej superškoly je priblížiť žiakom vedu z mäsa a kostí a ukázať im, že sa jej dá rozumieť. Možno o pätnásť, dvadsať rokov budú títo žiaci kolegami prednášajúcich, zaznelo v príhovoroch.

R Foto Superškola

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 07/2019.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.