Teplo leta na zimu

Keď molekulu zasiahne slnko, zmení sa jej tvar a uloží energiu na neskoršie použitie, kresba ChUT.

Výskumná skupina z göteborskej Chalmers University of Technology sa výrazne priblížila k vytvoreniu molekuly, ktorá dokáže uchovať teplo z leta na neskoršie použitie. Svoj výskum vedci prezentovali vo vysoko hodnotenom časopise Energy&Environmental Science. Mnohí považujú Slnko za zdroj energie budúcnosti. Problém však je, že je ťažké skladovať slnečnú energiu a dodávať ju na požiadanie. Výskumníci dokázali, že je možné konvertovať slnečnú energiu priamo na energiu uloženú vo väzbách chemickej kvapaliny, tzv. molekulárneho solárneho tepelného systému. Tekutá chemikália umožňuje skladovanie a prepravu uloženej solárnej energie a jej uvoľnenie na požiadanie s úplným obnovením pamäťového média. Spôsob je založený na organickej zlúčenine norbornadiénu, ktorá sa po vystavení svetlu premieňa na kvadricykán. Molekula vyrobená z uhlíka, vodíka a dusíka má jedinečnú vlastnosť, pretože keď príde do kontaktu so slnečným žiarením, transformuje sa na izomér s bohatým množstvom energie. Ide o molekulu z tých istých atómov, ktoré sú však navzájom pospájané rozdielnym spôsobom. Táto technika znamená, že môžeme slnečnú energiu uchovávať v chemických väzbách a uvoľňovať energiu ako teplo vždy, keď ju potrebujeme. Kombinácia zásobníka chemickej energie so solárnymi panelmi s ohrevom vody umožňuje konverziu viac ako 80 % prichádzajúcich slnečných lúčov, tvrdí vedúci výskumného tímu profesor Kasper Moth-Poulsen.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2018.