To nevymyslíš, to je UI

Umelá inteligencia je čoraz sofistikovanejšia a zasahuje do oblastí, ktoré boli doteraz doménou ľudí. Môže napríklad poraziť veľmajstra v šachu, písať scenáre, riadiť autá či vyberať terče pre drony podľa obrazových údajov.

Umelá inteligencia (UI) je jednoznačne fenomén, ktorý v súčasnosti hýbe svetom. Nie je to principiálne nič nové, rôzne teórie ohľadne samoučiacich sa algoritmov sa využívajú už dlho. Treba si totiž uvedomiť, že UI je vlastne len vzletné pomenovanie existujúcich teórií, technológií a techniky. Je to kombinácia algoritmov strojového učenia sa, ktoré môžu využívať techniky neurónových sietí, vedomosti a skúsenosti, všetko s cieľom čo najlepšie využiť existujúce údaje na riešenie problémov takmer vo všetkých oblastiach podnikania a bežného života vrátane zdravotníctva, dopravy, služieb a podobne.

Viem, kto to hovorí

Foto Google

Aj keď vývoj a výsledky v oblasti UI sú nespochybniteľné a UI čaká svetlá budúcnosť, niektoré predpovede a očakávania sú predčasné. Medzi také patrí napríklad rozruch okolo robotických asistentov, ktorí môžu telefonovať namiesto vás. Roboty sa síce podľa odborníkov už tento rok pokúsia syntetizovať ľudský hlas, ale fungovať to bude zatiaľ len v niekoľkých oblastiach. Syntéza reči, technológia prevodu textu na reč, nebude schopná viesť rozhovor okrem niektorých špecifických oblastí ešte aspoň niekoľko ďalších rokov. Reálnejšie, no najmä rýchlejšie výsledky sa očakávajú v boji proti spamovým telefonátom. Hovory uskutočnené automatmi sú čoraz väčší problém pre používateľov mobilných telefónov a podľa odborníkov sa to v budúcnosti má ešte zhoršiť. Ročne napríklad Američania prijmú asi 30 miliárd spamových hovorov. Pritom spoločnosť YouMail.com, ktorá sa zameriava na blokovanie robotických telefonátov, predpovedá, že v tomto roku takmer polovicu všetkých mobilných hovorov bude tvoriť spam. S touto nepríjemnosťou by mal skoncovať systém nazvaný call screen. Ide o funkciu v smartfóne Google Pixel. Pri hovore prichádzajúcom z neznámeho čísla môžete použiť túto funkciu a váš telefón prijme hovor namiesto vás. Sľubná technika využíva umelú inteligenciu, ktorá sa spýta volajúceho, kto je a prečo volá. Vy dostanete prepis tohto rozhovoru, ktorý vám pomôže rozhodnúť sa, či hovor prijmete, alebo ho označíte ako spam. Bude len na vás, či budete chcieť hovoriť napríklad s telemarketérmi. Iná spoločnosť však vyvíja systém, ktorý ide ešte o krok ďalej. Nazýva sa stir/shaken a môže overiť, či číslo, ktoré vidíte, je skutočné a nejde o spoofing, čiže typ útoku, pri ktorom osoba alebo program maskuje svoju totožnosť a tvári sa ako druhá osoba.

Foto McDonald’s

Vraj to chcem

Je známe, že veľa spoločností denne sleduje naše osobné údaje. Teraz sa k nim chce pridať aj McDonald’s. Spoločnosť oznámila, že získala spoločnosť Dynamic Yield, ktorá sa špecializuje na odporúčania založené na strojovom učení sa. Jej algoritmy môžu zhromažďovať údaje o zákazníkoch, aby mohli okrem iného generovať rôzne odporúčania. McDonald’s chce výdobytky získanej spoločnosti použiť na tvorbu Drive-Thru menu. Ponuka sa upraví so zohľadnením viacerých faktorov, napríklad počasia, denného času, množstva ľudí v reštaurácii, ale aj podľa histórie objednávok zákazníka. Systém by mohol napríklad propagovať ľadovú kávu v horúcich dňoch či navrhnúť jednoduchšie položky, ktoré zamestnanci rýchlejšie pripravia, ak sú dlhé rady. Algoritmus bude menu upravovať automaticky. Nový systém okamžite navrhne a zobrazí nové položky na základe toho, čo ste si už objednali. V ideálnom prípade by si tak zákazníci mohli kúpiť veci, o ktorých ani nevedeli, že ich chcú. Je to podobné, ako keď vám stránka Amazonu odporučí ďalšie nákupy na základe toho, čo ste si už kúpili. Nie je ťažké predstaviť si, že takéto odporúčania založené na údajoch by zvýšili predaj. Očakáva sa, že v priebehu letných mesiacov sa technológia bude používať vo viac ako tisíc prevádzkach a postupne by sa mala dostať do všetkých 14 000 reštaurácií v USA a rozšíri sa aj na iné trhy. Výkonný viceprezident McDonald’s Daniel Henry povedal, že ako súčasť systému by sa mohlo použiť rozpoznávanie poznávacích značiek, aby umelá inteligencia mohla identifikovať vaše vozidlo a prispôsobiť ponuku špecificky podľa histórie vašich nákupov.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 06/2019.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R, foto Pixabay
V spolupráci s PC Revue, www.pcrevue.sk