Transportér liekov

Foto CityU

V budúcnosti by sa mohli v našom tele plaziť miniatúrne roboty, ktoré by doručovali lieky alebo hojili rany. Najnovšie zariadenie z tohto radu bolo inšpirované húsenicami, ktoré sa pohybujú pomocou stoviek drobných, končistých nožičiek. Robot vyvinutý vedcami zo City University v Hongkongu je dlhý 17 mm, široký 7 mm a vysoký 1 mm. Viac ako polovicu tejto výšky tvoria kužeľovité nožičky, ktoré mu dodávajú vzhľad húsenice alebo stonožky. Minirobot je z mäkkého silikónového materiálu so zabudovanými magnetickými časticami. Použitím správnej magnetickej sily sa dá rozhýbať, pričom sa pohybuje buď vlnivým, alebo kyvadlovým pohybom, opierajúc sa striedavo o ľavý a pravý rad nožičiek. Keďže nohy sú kužeľovité, robot má relatívne malý kontakt s povrchom, čo nielen významne znižuje trenie, ale umožňuje efektívny pohyb v prostredí s telesnými tekutinami. Materiály aj dizajn s viacerými nohami výrazne zlepšujú hydrofóbne vlastnosti robota, hovorí Wang Zuankai, autor štúdie. Pri testoch sa ukázalo, že robot je schopný preliezť aj oveľa vyššími prekážkami, ako je on sám. To by mohlo byť užitočné pri prechode po nerovnom teréne vnútri ľudského tela. Okrem toho robot dokáže niesť aj ťažké bremená – pri testoch bol schopný zdvihnúť 100-násobok vlastnej hmotnosti.Vedci budú pokračovať v prácach na minirobotovi, aby zistili, či by sa dá vyrobiť z materiálov, ktoré by boli po vykonaní práce prirodzene biologicky odbúrateľné.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2018.