Umelá inteligencia výrazne zmení finančný trh

V dôsledku technologickej revolúcie možno očakávať významné zmeny v štruktúre finančného trhu. Rozvoj umelej inteligencie radikálne transformuje fungovanie dnešných finančných inštitúcií a prežijú len najsilnejšie, na technológiu špecializované spoločnosti. Vyplýva to zo záverov štúdie The New Physics of Financial Services, ktorú spoločne pripravili Svetové ekonomické fórum (WEF) a spoločnosť Deloitte.

Budúcnosť finančných inštitúcií bude podľa štúdie závisieť na rozsahu dát a schopnosti využívať ich, pričom prevádzkovú efektívnosť zvyšuje práve využitie umelej inteligencie. Podľa výsledkov štúdie doterajšie atribúty ako cena, rýchlosť alebo dostupnosť služby strácajú účinnosť a vznikajú nové konkurenčné faktory. Z tých bude profitovať klient, pretože služby budú optimalizované na jeho potreby a budú si konkurovať na základe pridanej hodnoty a nie iba ceny. Vznik ekosystémov, ktoré budú zhromažďovať dáta od spotrebiteľov, korporátnych klientov a tretích strán, tak umožní finančným inštitúciám ponúknuť diferencované, personalizované poradenstvo, lepší výkon a pozitívnu zákaznícku skúsenosť.

„Umelá inteligencia v úlohe asistenta zmení poskytovanie finančného poradenstva, ktoré už nebude všeobecné, neosobné a závislé na subjektívnom odporúčaní poradcov. Klient bude komunikovať iba s jednou platformou či agentom, ktorí budú vyhľadávať, porovnávať a odporúčať najvhodnejšie produkty rôznych poskytovateľov. Umelá inteligencia tak zautomatizuje väčšinu rutinného rozhodovania klientov,“ vysvetľuje Michal Kopanič, partner spoločnosti Deloitte.

Technológie zvýšia bezpečnosť
K zmenám prispeje aj využívanie zdieľaných dátových súborov. To zvýši prevádzkovú efektivitu a bezpečnosť finančného systému. Zdieľanie dát prostredníctvom umelej inteligencie pomôže v prevencii podvodov a v boji proti praniu špinavých peňazí, ktoré sú dnes často vykonávané neefektívne a neúčinne.

Predpisy upravujúce ochranu a prenosnosť osobných údajov významne ovplyvnia možnosti finančných inštitúcií využívať umelú inteligenciu. Zavedenie si vyžiada prehodnotenie princípov a techník dohľadu s cieľom nájsť riešenie pre etické “šedé zóny” i regulačné nejasnosti.

„Nové otázky ohľadom ochrany spotrebiteľa a systémových rizík zostanú aj naďalej v kompetencii regulačných orgánov. Schopnosť efektívne na tieto výzvy reagovať si bude vyžadovať spoluprácu zainteresovaných strán z verejného aj súkromného sektora. Cieľom je vyriešiť regulačné neistoty a riadiť riziká a príležitosti umelej inteligencie. Na ceste k pochopeniu a riadeniu prínosov umelej inteligencie a potrebe zabezpečiť globálnu ekonomickú, sociálnu a politickú stabilitu sa vyskytnú prekážky, preto bude kľúčová spolupráca zainteresovaných strán,“ uzavrel Kopanič.

 


Deloitte označuje jednu, resp. viacero spoločností Deloitte Touche Tohmatsu Limited, britskej súkromnej spoločnosti s ručením obmedzeným zárukou (UK private company limited by guarantee), a jej členských firiem. Každá z týchto firiem predstavuje samostatný a nezávislý právny subjekt. Podrobný opis právnej štruktúry združenia Deloitte Touche Tohmatsu Limited a jeho členských firiem sa uvádza na adrese www.deloitte.com/sk/o-nas.
Spoločnosť Deloitte poskytuje služby v oblasti auditu, daní, práva, podnikového a transakčného poradenstva klientom v mnohých odvetviach verejného a súkromného sektora. Vďaka globálne prepojenej sieti členských firiem vo viac ako 150 krajinách má Deloitte svetové možnosti a dôkladnú znalosť miestneho prostredia, a tak môže pomáhať svojim klientom dosahovať úspechy na všetkých miestach ich pôsobnosti. Približne 245 000 odborníkov spoločnosti Deloitte sa usiluje konať tak, aby vytvárali hodnoty, na ktorých záleží.