Výnosnejšia a zdravšia

Ilustračné foto Fotky&Foto

Hoci sa často tvrdí, že geneticky modifikovaná (GM) kukurica môže ohroziť zdravie, nová rozsiahla analýza dokazuje pravý opak. Štúdia publikovaná v časopise Scientific Report pochádza od talianskych výskumníkov, ktorí zhrnuli viac ako 6 000 dôveryhodných štúdií z posledných 21 rokov a vykonali ich kumulatívnu analýzu (metaanalýzu). V podstate tak vyvrátili vážne obavy týkajúce sa účinkov geneticky modifikovaných organizmov (GMO) na ľudské zdravie. Analýza potvrdzuje, že GMO nielenže nepredstavujú riziko pre ľudské zdravie, ale v skutočnosti naň môžu mať významný pozitívny vplyv. Zistilo sa, že GM kukurica má podstatne menej škodlivých mykotoxínov, a to až o 36,5 % v závislosti od druhu. Mykotoxíny, produkty húb, sú však nielen jedovaté, ale pre ľudí a zvieratá aj karcinogénne. A práve preto sa rastliny modifikujú tak, aby lepšie odolávali hmyzu, ktorý oslabuje imunitný systém rastliny, čo ovplyvňuje vývoj húb produkujúcich mykotoxíny. Nová metaanalýza navyše dokazuje, že GM kukurica má vyššie výnosy, a to od 5,6 do 24,5 % v porovnaní s odrodami, ktoré nie sú geneticky modifikované. Výskumníci v analýze uvádzajú, že štúdia umožňuje vyvodiť jednoznačné závery a pomôcť zvýšiť dôveru verejnosti v potraviny vyrobené z geneticky modifikovaných rastlín.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 05/2018.