Živý atrament

Foto youtube

Tradičné 3D tlačiarne používajú ako svoj atrament práškové kovy a plasty. Sú skvelé na výrobu supersilnej ocele či umelých kostí, ale nie na výrobu biokompatibilných materiálov, ako sú napríklad štepy kože, ktoré potrebujú viac flexibility. A tu prichádza na scénu nový funkčný živý atrament – Flink. S Flinkom sa dajú vytlačiť hocijaké materiály odvodené od baktérií vrátane elastických. Najnovší atrament pre 3D tlačiarne totiž žije vďaka zabudovanej baktérii Acetobacter xylinum. To znamená, že 3D tlačiarne teraz môžu vytvárať materiály schopné ničiť toxíny a uľahčiť transplantáciu orgánov. Výskumníci demonštrovali túto užitočnosť vytlačením materiálov so zabudovanou baktériou Acetobacter xylinum. Tieto baktérie tvoria celulózu, ktorá môže byť základom náhrady pokožky a môže slúžiť aj na pokrytie biomedicínskych zariadení, ktoré pomáhajú chrániť pacientov pred odmietnutím orgánov.  S Flinkom môžu vedci dokonca vytlačiť tieto materiály v akomkoľvek 3D tvare v jednom kroku. Keďže sa môže použiť akákoľvek baktéria alebo ich kombinácia, Flink môže vytlačiť to, čo doteraz nebolo možné s neživým atramentom.

Video

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 01/2018.