Zmiernenie depresie

Neurológ Vikram Rao a neurovedkyňa Kristin Sellersová, obaja z Kalifornskej univerzity v San Franciscu, spolu s kolegami študovali 25 ľudí, ktorí sa liečili na epilepsiu. Terapia zahŕňala aj elektródy implantované na rôzne miesta v mozgu. Na začiatku experimentu výskumníci požiadali pacientov, aby spravili rozsiahle testy nálady, ktoré ukázali, že niektorí z pacientov prejavujú znaky miernej až ťažkej depresie. Potom tím začal stimulovať rôzne oblasti mozgu implantovanými elektródami. Krátko po tom, čo sa stimulácia začala, vedci poprosili ľudí, aby opísali ich momentálnu náladu, a to verbálne aj pomocou aplikácie na tablete. Mnohé zo zameraných oblastí mozgu nevyzerali, že majú vplyv na náladu človeka. No keď výskumníci stimulovali oblasť mozgu ležiacu priamo za očami, nazvanú laterálny orbitofrontálny kortex, pacienti, ktorí začínali s miernou alebo ťažkou depresiou, pozorovali zlepšenie nálady; ľudia, ktorí sa cítili už od začiatku celkom dobre, zmenu nálady nepociťovali. Štúdia sa zamerala na náladu len počas jednej stimulácie mozgu. Vedci plánujú otestovať, či stimulácia môže mať dlhšie trvajúci efekt. Pretože laterálny orbitofrontálny kortex má širokosiahle spojenia v mozgu, táto oblasť by mohla za špecifických podmienok zmierňovať depresie.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 01/2019.