Presnejšie ako odtlačok prsta

Nie je to tak dávno, keď sme viackrát denne či už pri prihlasovaní sa do internetových služieb, alebo písaní komentárov a odosielaní dotazníkov museli riešiť na prvý pohľad nevšedné úlohy. Prepísať pokrkvaný text, poklikať na všetky obrázky bicyklov alebo určiť všetky oblasti fotografie, ktoré obsahujú… pokračuj

Mechanická húsenica

Húsenica na gumičku je jednoduchá, no veľmi efektná hračka, ktorá vyžaduje trochu trpezlivosti hlavne pri skladaní chvosta. Skrýva sa v nej tak zákon zachovania energie, ako aj zákon zotrvačnosti. Videonávod tohto pokusu, ako aj všetkých predchádzajúcich nájdete na stránke video.matfyzjein.sk/experimenty. Pomôcky Nožnice, papier na pečenie… pokračuj

Štvorstenný šarkan

Tohto šarkana vytvoril Alexander Graham Bell. Vznikol z jeho experimentov s tzv. boxovými drakmi a z pokusov postaviť šarkana, ktorý by bol škálovateľný a dostatočne veľký na to, aby uniesol človeka aj motor. Alexander Graham Bell dokázal, že je možné zostrojiť veľký lietajúci stroj bez… pokračuj

Štvrtý priestorový rozmer

Dĺžka, šírka a výška – to sú tri štandardné údaje pri meraní rozmerov, vzdialeností a pozícií v priestore. Za štvrtý rozmer mnohí považujú čas. V matematických aplikáciách, ba dokonca aj v každodennom živote však často používame aj štvrtý priestorový rozmer. Karteziánsku sústavu súradníc nemusíme dlho… pokračuj

Dlhé lety pomocou rotácie

Mohlo by ufo naozaj lietať? Ako by sa cítili pasažieri v takto rotujúcom objekte? Nielen mimozemšťania, ale aj naša príroda používa rotáciu na dlhšie lety. Videonávod dvojice uvedených pokusov nájdete, ako obvykle, na stránke video.matfyzjein.sk/experimenty. Ufo Pomôcky: tvrdý papier alebo trojvrstvová lepenka, nožnice, lepidlo alebo… pokračuj

Nekonečný tetris

Populárnu hru tetris vytvoril ruský herný dizajnér Alexej Leonidovič Pažitnov v roku 1984. Mal za úlohu otestovať výkonnostné možnosti nového hardvéru a rozhodol sa urobiť to práve vytvorením novej počítačovej hry. Pokúšal sa zreplikovať stolovú hru pentomíno, v ktorej je cieľom uložiť 18 rôznych tvarov… pokračuj

Evolúcia čísel

Koncept čísel, počítania a matematických konštrukcií sa začal pred tisíckami rokov. Má za sebou ďalekosiahly vývoj a je až neuveriteľné, akou neštandardnou cestou prešli niektoré pre nás úplne prirodzené veci. Farby sa zdajú prirodzenejšie ako čísla. Pravekí ľudia mali na začiatku pomenovanie iba pre dve… pokračuj

Elektrostatika s dušou

Pravdepodobne každý z nás už dostal úder od sveta okolo seba. A tým nemyslíme ťažký údel osudu, ale iskrenie, ktoré občas nastane medzi človekom a napríklad rámom dverí. Elektrostatická energia má rada sucho, preto aj tieto experimenty budú fungovať počas dní s nízkou vlhkosťou vzduchu.… pokračuj

Hustota kvapalín

Archimedov zákon sa dá zhrnúť aj do pravidla o hustotách. Ak má teleso menšiu hustotu ako kvapalina, do ktorej je umiestnené, pláva. Ak má teleso väčšiu hustotu ako daná kvapalina, potápa sa. A ak sa hustota telesa rovná hustote kvapaliny, teleso sa v nej vznáša.… pokračuj

Pohľad do minulosti

Videli by sme dinosaury zo vzdialenosti 65 miliónov svetelných rokov? Viditeľné svetlo je elektromagnetické žiarenie, ktoré je viditeľné ľudským okom vďaka svojej vlnovej dĺžke od 380 nm do 780 nm – tak znie definícia. Ako každé iné elektromagnetické žiarenie aj toto sa pohybuje rýchlosťou svetla,… pokračuj