Francúzske rýchlovlaky po novom

Nové súpravy TGV M budú mať nižšiu spotrebu vďaka novému tvaru prednej časti, regeneratívnemu brzdovému systému aj meniacemu sa výkonu. Snáď každý, kto sa zaujíma o modernú železničnú techniku, pozná skratku TGV. Ide o francúzsky výraz train à grande vitesse (vlak jazdiaci vysokou rýchlosťou), u… pokračuj

Snímanie kvality železníc

Medzi najmodernejšie snímacie systémy, ktoré umožňujú v železničnej doprave detegovať rôzne parametre, patria optické systémy založené na využívaní vlastností optických vláken. Nový typ optického vláknového snímača vyvinuli na Katedre fyziky Fakulty elektrotechniky a informačných technológií Žilinskej univerzity. Aké sú jeho výhody? Súčasné globálne problémy týkajúce… pokračuj

Zajtra sa začína dnes

Vývoj neustále napreduje aj v oblasti dopravy, ktorá sa snaží vyhovieť našim často protichodným nárokom. Otázka je, nakoľko sme my pripravení prispôsobiť svoje nároky novej realite. Na začiatku poháňala vývoj dopravy jednoduchá túžba po rýchlosti. Pocestných vystriedali jazdci, jazdcov šoféri, rušňovodiči, piloti. K rýchlosti sa… pokračuj

Stanica pre 21. storočie

Nie náhodou sa mnohé pamätihodné scény svetovej literatúry či filmu odohrávajú na železničnej stanici. Perón, po ktorom sa premávajú vozíky s batožinou, chodia železničiari v uniformách a pravdaže, bežní ľudia. Jedni odchádzajú, iní práve prišli, lúčia sa, či v radostnom očakávaní vyzerajú vlak, ktorý vezie… pokračuj

Luxus na koľajniciach

Doprava nemusí predstavovať iba riešenie problému čo najefektívnejšieho presunu z bodu A do bodu B. Poradie priorít: rýchlosť – pohodlie možno aj prehodiť. A niekedy potreby pohodlia či nevšednosti odsunú potrebu rýchlosti celkom do úzadia. V prípade luxusných vlakov to platí dvojnásobne. Účelom jazdy Orient… pokračuj

Železničné žihadlá

Ísť na dlhšiu trasu autom, vlakom či lietadlom? Hoci každý z dopravných prostriedkov má plusy a mínusy, jedno je isté – v západnej Európe jazdia vlakmi nielen bežní zamestnanci či rodiny s deťmi, ale čoraz častejšie aj manažéri, a to najmä od čias, čo sa… pokračuj

Vlak ako lietadlo

Superrýchla doprava, ktorá je aj ekologická, znie ako oxymoron. Medzinárodná spoločnosť Manyone však prijíma hodenú rukavicu a ponúka koncept AeroSlider. Ide o pozemný vysokorýchlostný, ​​ale nie dvojkoľajový systému dopravy, ktorý by mal spojiť najľudnatejšie mestá na európskom, africkom a ázijskom kontinente. Má podobu obrovského vlaku… pokračuj

Hyperloop bližšie k realite

Spoločnosť HyperloopTT predstavila svoju prvú kabínu v skutočnej veľkosti, určenú pre cestujúcich v dopravnom systéme hyperloop. Je dlhá 32 metrov a má hmotnosť 5 ton. Produkt má názov Quintero One, je vyrobený takmer výlučne z kompozitných materiálov a má sa použiť na jednej z prvých… pokračuj

Šinkansen s dlhým nosom

V polovici marca predstavili japonské železnice novú vysokorýchlostnú súpravu N700S. Niet pochýb o tom, že pionierom budovania špeciálnych tratí určených výlučne na rýchlu dopravu cestujúcich vysokorýchlostnými vlakmi bolo Japonsko. Prvé projekty na zavedenie modernej železničnej dopravy, ktorá by spájala najväčšie japonské mestá dovtedy nevídanou rýchlosťou,… pokračuj

Pýcha Švajčiarska

Dňa 1. júna 2016, po sedemnástich rokoch výstavby, slávnostne otvorili v alpskom masíve Gotthard najdlhší železničný tunel na svete, označovaný za pýchu Švajčiarska. Nový tunel, oficiálne nazývaný Gotthardský pätný tunel (GPT, nem. Gotthard-Basistunnel) nie je v oblasti jediný. Najstarší, dvojkoľajový Gotthardský železničný tunel, je vrcholový, pretína… pokračuj