Šikovná baktéria

3-6 plastova_flasa2Tím japonských vedcov pod vedením Šosukeho Jošidu z Kjótskeho technického ústavu objavil nový druh baktérií, ktorý produkuje doteraz neznámy enzým rozkladajúci plasty. Už približne 70 rokov sa na svete každoročne vyrobí viac ako 45 miliónov ton plastov známych pod skratkou PET (polyetyléntereftalát). Malá časť z tohto množstva sa recykluje, väčšina však končí na smetiskách či v moriach, čo predstavuje veľkú záťaž pre životné prostredie. Vedci začali pátrať po biologickom organizme efektívne rozkladajúcom odolnú kryštalickú štruktúru plastov. Donedávna poznali len niekoľko druhov plesní, ktoré ju dokázali čiastočne rozložiť. Novoobjavená baktéria môže byť riešením na bezpečné rozloženie miliónov ton PET. Japonský tím analyzoval vzorky z recyklačného závodu (vrátane pôdy, rôznych usadenín či odpadovej vody) a zistil, že jedna vzorka obsahovala zaujímavý mix baktérií, kvasinkových buniek a prvokov. Keď Jošidov tím umiestnil tieto mikróby na tenký PET film, spomínané organizmy ho začali konzumovať a po šiestich týždňoch film úplne rozložili. Bližší výskum ukázal, že za rozklad najviac zodpovedala baktéria Ideonella sakaiensis, ktorá vytvára dva enzýmy schopné rozložiť PET. Tento rozkladný proces je ohľaduplný k životnému prostrediu, pretože baktérie využívajú jeho produkty ako zdroj energie a zároveň môže ochrániť svet pred totálnym znečistením.