Umelá inteligencia (AI) mení mnohé aspekty sveta a určite neobchádza ani oblasť vzdelávania. Keď sa v kontexte škôl s niekým rozprávate o AI, prvá reakcia býva, že študenti cez ňu budú generovať záverečné práce. Druhá reakcia je, že mladí ľudia teraz zhlúpnu.

Kedysi sa na školách učilo, ako metódou pero-papier počítať odmocniny čísel. Potom prišli kalkulačky a namiesto vyčíslovania odmocnín môžu – v ideálnom prípade – žiaci venovať čas napríklad praktickému využitiu matematiky. Podobne, vďaka Wikipédii, sa nemusíme učiť naspamäť, kedy bola bitka pri Slavkove – čas môžeme venovať historickému kontextu.
Aké možnosti nám teda ponúka technológia AI? Jednou z nich je, že ide o personalizovaného tútora, ktorý poskytuje poznatky presne na takej úrovni, ako potrebujeme. Vysvetlí vám chemické orbitály na úrovni stredoškoláka aj doktoranda, ponúkne relevantné rovnice, tabuľky s údajmi aj dáta. Áno, tieto informácie sú dostupné na internete, no nájsť ich presne na tej úrovni, ako potrebujete, môže byť náročné. Naučiť sa čítať hieroglyfy, počítať integrály a derivácie či získať úvod do filozofie Platóna? Zvláda všetko.
Samozrejme, problém je, že vám sem-tam dá nesprávnu odpoveď. To však platí asi o každom zdroji informácií. Aké dve veci sú teda pri práci s AI dôležité? Po prvé, naučiť sa klásť správne otázky. Takmer určite existujú oblasti vašich životov, kde vám dokáže poradiť, ako niečo vylepšiť, zmeniť či optimalizovať. Ako to však z nej dostať? Klásť správne otázky je základom dobrého vzdelania a pri práci s AI nesmierne dôležité. No a po druhé, vedieť odpovede AI kriticky vyhodnotiť. Kedy je odpoveď dostačujúca a kedy nie? Pochopila moju otázku správne? Nemala by ísť viac do hĺbky? Z akých zdrojov vychádzala? Dá sa im veriť? Schopnosť kriticky vyhodnocovať informácie je tiež súčasťou správneho vzdelania.
Sme obklopení informáciami a už sa to prejavilo aj na vzdelávaní. Dôležité je vedieť klásť správne otázky a kriticky vyhodnocovať odpovede, ktoré dostávame. A práve toto je dôležité aj pri práci s AI. Preto nevidím dôvod, prečo by sme ju mali držať izolovanú od vzdelávania. Treba sa s ňou naučiť pracovať – vie byť dobrý sluha, ale zlý pán.
Samuel Kováčik
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky
Univerzita Komenského v Bratislave
Viac podobných článkov nájdete na stránke vedator.space. Vedátora môžete sledovať aj prostredníctvom bezplatnej mobilnej aplikácie.
Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.
Máte predplatné?
Prihlásiť sa
