Šetrné batérie pre elektromobily

Vo Fraunhoferovom ústave v Drážďanoch vyvíjajú novú metódu, ktorá môže výrazne znížiť náklady na výrobu batériových elektród ohľaduplných k životnému prostrediu.

Benzínové aj naftové motory boli po desaťročiach intenzívneho vývoja a zlepšovania ich parametrov dovedené takmer k dokonalosti a ďalšie znižovanie spotreby či emisií by si vyžiadalo extrémne vysoké náklady. Tieto prostriedky sa teraz presúvajú do vývoja nástupcu spaľovacích motorov, ktorými sú elektromotory. Tie už síce dosahujú požadované výkonové parametre, a to pri temer nulových emisiách, hoci sa občas trochu zabúda na to, že výroba jednotlivých komponentov aj celého auta tiež prinášajú neželané emisie.

Čierny prášok v miske na bielom stole, v pozadí vrstvy batérie
Foto Fraunhofer/Piotr Banczerowski

K technologickému rozvoju elektromobility prispievajú mnohé špičkové nemecké spoločnosti. Budujú sa produkčné kapacity batériových článkov, ktorých výroba by bola energeticky menej náročná a lacnejšia. Výskumný tím Fraunhoferovho ústavu pre materiály a ich otryskávanie (IWS v Drážďanoch) vyvíja spolu so spoločnosťou DRYtraec® revolučnú metódu, ktorá by umožňovala nízkonákladovú výrobu batériových elektród neškodiacu životnému prostrediu. Za túto technológiu získali vedci tímu Cenu Josepha von Fraunhofera za rok 2025.

Zmes budúcnosti

Zásadnou novinkou nového procesu je použitie suchej transferovej technológie firmy DRYtraec®. Pri tejto technológii sú elektródy buniek na uskladnenie energie pokryté suchou vrstvičkou namiesto tekutých chemikálií. Transferové procesy nového typu minimalizujú výrobné riziká, uľahčujú škálovanie na väčšie zariadenia a zvyšujú rýchlosť procesu. Svetovo prvé prototypové zariadenie uviedli do činnosti v roku 2013 a odvtedy sa nový proces neustále zlepšuje. Nová technológia umožňuje zhotoviť elektródovú vrstvu zo suchej zmesi pozostávajúcej z aktívneho materiálu a spojiva. Na rozdiel od konvenčnej metódy nie sú potrebné žiadne rozpúšťadlá.
Zatiaľ nemožno odhadnúť, kedy sa batérie s novými článkami objavia v sériových automobiloch, no jeden z popredných nemeckých výrobcov automobilového príslušenstva sa už rozhodol kúpiť licenciu na výrobu týchto inovatívnych batérií do elektromotorov.

Autor článku: RM

Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.

Máte predplatné?