Airbus na vrchole

Do radu A320 patria modely A318, A319 (na snímke z košického letiska), A320 a A321, odlišujúce sa najmä prepravnou kapacitou.

Najpredávanejšie dopravné lietadlo sveta vyrába od októbra 2019 spoločnosť Airbus.

Keby sme chvíľu pozorovali prevádzku na ktoromkoľvek väčšom medzinárodnom letisku, zistili by sme, že väčšinu štartujúcich či pristávajúcich lietadiel tvoria dvojmotorové prúdové dopravné lietadlá, prevažne dvoch typových radov – airbusy radu 320 a boeingy radu 737. Tieto dva typy sú už dlho najpredávanejšími dopravnými lietadlami na svete. Desaťročia bola lídrom vo výrobe a predaji lietadiel v spomenutej kategórii americká firma Boeing. Keď v decembri 1970 vzniklo európske konzorcium Airbus, šéfom spoločnosti Boeing zrejme ani nenapadlo, že im na druhej strane Atlantiku vyrastá vážna konkurencia.

Boeing B737-800 (na snímke z košického letiska) patrí medzi najobľúbenejšie verzie radu 737, ktorý zahrnuje modely 737-100 až 737-900 i 737 MAX.

Za necelé polstoročie však spoločnosť, v súčasnosti pôsobiaca pod názvom Airbus SE, predbehla americký Boeing a stala sa výrobcom najpredávanejšieho prúdového dopravného lietadla na svete. Stalo sa tak v októbri minulého roku, keď Airbus získal objednávky na približne 400 lietadiel radu 320, z toho 300 od indickej nízkonákladovej spoločnosti IndiGo. To viedlo k tomu, že k 31. 10. 2019 registroval európsky výrobca celkovo 15 193 objednávok na modely radu A320, zatiaľ čo americká firma mala v tom istom období zaknihovaných len 15 136 pevných objednávok na svoje modely radu B737. Do počtu objednaných lietadiel sú zahrnuté už dodané lietadlá aj pevne objednané stroje, ktoré sa však ešte nevyrobili. Len v počte už vyrobených, a teda dodaných lietadiel je Boeing na tom lepšie: celkovo dodal 10 563 sedemstotridsaťsedmičiek všetkých verzií, zatiaľ čo Airbus svojich tristodvadsiatok len 9 086. Treba však zdôrazniť, že prvý sériový Boeing 737 bol dodaný už v roku 1967 (nemeckej spoločnosti Lufthansa), zatiaľ čo prvý Airbus A320 až o viac než dve desiatky rokov neskôr v roku 1988, a to spoločnosti Air France.
Text a foto Rado Mlýnek

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 1/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
Komentáre