Arizona plná medi

Medené bane v Arizone, foto wikipédia

Tím geológov pod vedením Jaya Chapmana z Katedry geológie a geofyziky Wyominskej univerzity vo svojej štúdii analyzoval chemické zloženie vyvretých hornín, aby určil, aká silná bola zemská kôra v minulosti, a potom ju porovnal so súčasnou. Zemská kôra pláva v plášti rovnako ako ľadovec plávajúci vo vode čiastočne vyčnievajúci nad povrchom. Keď je kôra hrubšia, výška vrchov a nadmorská výška sú vyššie, tak ako výška ľadovca vyčnievajúceho z vody je vyššia, keď je ľadovec väčší, vysvetľuje J. Chapman. Americkí geológovia zistili, že zemská kôra v južnej Arizone bola kedysi hrubá 57 km, čo je dvakrát viac ako teraz. Keď sa v tejto oblasti kedysi formovali pohoria, do kôry vnikla magma a vytvorila žulové horniny. Keď bola kôra naozaj silná, magmy zažili extrémny tlak z hmotnosti všetkých hornín nad nimi, čo spôsobilo výrazné zmeny v typoch a chémii minerálov, ktoré ich tvorili, uviedol J. Chapman. Okrem toho, že štúdia pomáha porozumieť vývoju zemskej kôry a doskovým tektonickým procesom, môže pomôcť vysvetliť, prečo je meď v južnej Arizone taká hojná. Niekoľko predchádzajúcich štúdií zaznamenalo koreláciu medzi veľkými ložiskami medenej rudy a oblasťami hrubšej a hustejšej zemskej kôry. Napríklad aj v Andách v Čile je veľa medených baní. Výsledky tejto štúdie posilňujú túto koreláciu a môžu pomôcť pri ďalšom banskom prieskume, uviedol J. Chapman.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.