Autá viacerých identít

Posledné desaťročia radikálne zmenili obraz bežnej premávky na cestách i mimo nich. Automobilky sa usilujú prispôsobovať rozmanitejším potrebám zákazníkov a výsledkom sú osobné vozidlá plniace viac účelov naraz.

Netradične vyzerajúci pokus o skríženie kabíny bežného rodinného sedanu s úžitkovým pickupom, Chevrolet El Camino z 50. – 80. rokov minulého storočia

Medzi najčastejšie kategórie takýchto osobných automobilov v súčasnosti patria takzvané viacúčelové osobné vozidlá (multi purpose vehicles – MPV), športové úžitkové vozidlá (sport utility vehicles – SUV) a krížence medzi rodinnými sedanmi a SUV, tzv. crossovery (crossover utility vehicles – CUV).

Problémy definícií

Americká stránka venovaná právnickej terminológii Law Insider definuje viacúčelové osobné vozidlo ako motorové vozidlo s pohonom určené na prepravu desiatich osôb alebo menej, ktoré je skonštruované buď na podvozku nákladného vozidla, alebo so špeciálnymi prvkami na príležitostnú prevádzku v teréne.

Stredne veľký typ MPV, Ford S-Max

Do takejto širokej definície sa však vojdú MPV aj SUV, pickupy, dodávky a dokonca aj autobusy, ktorých šírka je menšia ako 200 cm a GVWR (gross vehicle weight rating – najväčšia hmotnosť, ktorú vozidlo bezpečne unesie) pod 4 500 kg. K prvým vozidlám, ktoré viedli k súčasným SUV, pritom patrili vojenské džípy a Land Rovery z obdobia druhej svetovej vojny, zatiaľ čo prvým MPV na svete (i keď vtedy sa tak ešte nenazýval) bol zrejme Volkswagen Transporter, ktorý vošiel do dejín ako kultové vozidlo generácie hippies zo 60. rokov. A to je rozdiel nielen filozofický, ale najmä technický.
Väčšina motoristov potrebuje presnejšie rozlišovať kvôli zamýšľanému využitiu vozidla a dôležitá je aj ekonomická stránka veci. Rozdiel v jazdení po cestách s automobilom, ktorý síce možno vyzerá ako offroad, no nie je ním, a jazdení po teréne s vozidlom, ktoré je na to určené, spozná každý na svojej peňaženke. A to dokonca aj vtedy, keď bude s autom určeným do terénu jazdiť iba po meste a po diaľniciach.

Rodinné minivany

Prvé sériovo vyrábané SUV na svete Jeep Cherokee, foto wikipédia/IFCAR, public domain

Praotcom týchto vozidiel bol skutočne asi slávny nemecký Bulli (pozri Quark 9/2020), ktorý už spĺňal všetky znaky moderného MPV. Mal tri rady sedadiel orientovaných dopredu v smere jazdy, posuvné dvere pre cestujúcich aj zadné výklopné dvere. Väčšina MPV v súčasnosti pohodlne odvezie päť až sedem osôb vrátane batožiny. Tieto vozidlá sa na Bulliho už veľmi nepodobajú. Bývajú však vyššie ako bežný rodinný sedan kvôli väčšiemu pohodliu cestujúcich. Zvyčajne mávajú pohon predných kolies. Zároveň sú relatívne krátke s aerodynamicky tvarovanou karosériou. Ich veľkosť býva rôzna od menších typu Citroen C3 Picasso cez stredne veľký Ford C-Max až po väčšie typu Volkswagen Sharan.
Segment tradičných MPV má už časy najväčšej slávy zrejme za sebou. Z trhu ich vytláčajú módne SUV alebo crossovery. Pre viacčlenné rodiny sú však naďalej tou najlepšou možnosťou. Vnútorný priestor v MPV býva obyčajne využitý efektívnejšie ako v SUV – na rovnakej ploche majú cestujúci k dispozícii jednoducho viac priestoru. Bežnými sú aj integrované detské sedačky, ktoré v SUV nenájdete.
Momentálne v tejto kategórii kraľuje Volkswagen Touran – podľa britskej stránky AUTOCAR pôsobí ako auto vytvorené podľa učebnice MPV. Vozidlo ponúka pomerne priestrannú sedemmiestnu kabínu a len 1,5-litrový motor TSI Evo s výkonom 148 koní ho utiahne dostatočne ľahko, a pritom hospodárne. Ekonomicky výhodný je aj Ford S-Max. Ten sa síce vyrába už od roku 2015, no súčasný model disponuje novou hybridnou pohonnou jednotkou: 2,5-litrový benzínovo-elektrický motor Ford s výkonom 187 koní je úsporný a pre účely MPV aj dostatočne výkonný.

Terénni siláci

Športové úžitkové vozidlá SUV majú robustnejší vzhľad a aj konštrukciu, pretože primárne sú určené na jazdu v teréne. Úmerne k tomu mávajú aj vyššiu spotrebu ako rodinné vozidlá, pretože jazda v teréne si vyžaduje pohon všetkých štyroch kolies a primerane silný motor. Vysoká spotreba pritom nemusí byť nevyhnutne spojená iba s jazdou v teréne. Viac míňajú aj tí, čo so svojimi SUV nikdy neopúšťajú mestské cesty a diaľnice. Pre SUV väčšinou platí, že ide o osobné vozidlo postavené na podvozku nákladného vozidla.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 6/2022. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R, foto Pixabay