Autogýra do každého počasia

Špeciálna autogýra vo veľkosti dronu českej firmy ThunderFly, ktorej telo je zhotovené 3D tlačiarňou, je určená na prieskum meteorologických javov.

Vizualizácia ThunderFly

Názov autogýra je zložený z dvoch častí (auto znamená samo, gyro točenie) a v podstate dobre vystihuje jej koncepciu. Autogýra sa svojím pohonným systémom i celou konštrukciou zásadne odlišuje od lietadiel. Ide o malé lietadlo s poháňanou vrtuľou, ktorá lietadlu udeľuje vodorovnú rýchlosť – vrtuľa môže byť ťažná alebo tlačná. Nosný vztlak vytvára veľká vrtuľa, ktorá však nemá hnací motor. Funguje tak, že autogýra sa pomocou motorom poháňanej vrtule rozbehne po vzlete a pri dosiahnutí vzletovej rýchlosti sa vznesie do vzduchu. Tieto unikátne lietajúce prostriedky sa nazývajú aj gyroplány alebo gyrokoptéry, používa sa pre ne aj celkom vhodný výraz vírnik. Svojím spôsobom možno autogýru považovať za kríženca vrtuľníka a lietadla s pevnými krídlami. Autogýry sú podstatne ekonomickejšie než vrtuľníky a jednoduchšie sa pilotujú. Sú stabilné aj vo veternom počasí s nárazmi vetra. Sú relatívne malé a vyrábajú sa s kabínou pre dve osoby (pilot a jeden cestujúci). Široké možnosti uplatnenia majú malé bezpilotné autogýry, ktoré sa používajú na prieskum počasia. Tie možno zaradiť do kategórie dronov.
Takéto špeciálne drony či autogýry vyrába aj česká firma ThunderFly. Jej nový dron či autogýra TF-G1 je primárne určená na prieskum meteorologických javov. Do výstroja tohto dronu patria meteorologické snímače a termovízne kamery, pričom nesené prístroje môžu mať celkovú hmotnosť 5 kg. Dron poháňa elektromotor napájaný lítiovou batériou. Výrobca nezverejnil výkon elektromotora. Na jedno nabitie batérie môže autogýra lietať dlhšie ako hodinu. Nový český stroj má nosný rotor vo voliteľnom rozsahu od 1,7 do 2,6 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 25 kg. Dron môže – podľa hmotnosti neseného nákladu – vystúpiť do maximálnej výšky 1 250 až 4 300 m. Na palube dronu nie sú nijaké kvapaliny, ktoré by mohli zapríčiniť technické problémy. Redundantný riadiaci systém vedie k zvýšenej odolnosti proti poruchám. Teleso dronu je zhotovené 3D tlačiarňou.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.