Satelity a umelá inteligencia by mali pomáhať pri digitalizovaní mnohých činností v najväčšom singapurskom kontajnerovom prístave Tuas.
Búrlivý rozvoj priemyslu a obchodu po skončení druhej svetovej vojny viedol aj k rozvoju medzinárodnej námornej dopravy, najmä krížom cez oceány medzi Amerikou, Európou a Áziou. Hľadali sa možnosti zvýšenia objemu, zrýchlenia a zefektívnenia lodnej dopravy. Veľké problémy vznikali v prístavoch, v ktorých sa prevážaný tovar prekladal z lodí na pevninu a naopak, prípadne z lodí na lode. V tom období dopravu zjednodušila preprava tovaru v štandardizovaných kontajneroch, ktoré sa mohli prevážať na lodiach aj na plošinových nákladných autách. Tento jednoduchý nápad sa rýchlo rozšíril a v 60. rokoch minulého storočia už v medzinárodnej lodnej doprave začala kontajnerová preprava dominovať.

Za prvú nákladnú kontajnerovú loď na svete sa považuje Ideal X, prestavaná z tankera slúžiaceho v druhej svetovej vojne. Odvtedy sa kapacita kontajnerových lodí neustále zväčšuje, pričom súčasné lode odvezú aj niekoľko tisíc kontajnerov. Napríklad na palubu Iriny možno naskladať 24 346 štandardných 20-stopových kontajnerov TEU (rozmery 6 × 2,5 × 3 m, nosnosť 28,2 t). Na nakladanie a vykladanie kontajnerov slúžia špeciálne prístavy vybavené množstvom lanových žeriavov na manipuláciu s kontajnermi.
Flotila strojov
Jedným z najväčších kontajnerových prístavov na svete je singapurský prístav Tuas nazývaný aj megaport. V tomto plne automatizovanom prístave bolo od jeho otvorenia v septembri 2022 preložených už 10 miliónov kontajnerov. Do štvrtého desaťročia, po ukončení štvrtej fázy výstavby prístavu, by jeho kapacita mala vzrásť na 65 miliónov preložených kontajnerov ročne. Tým by sa stal Tuas najväčším automatizovaným kontajnerovým prístavom na svete.
V areáli prekladiska len ťažko uvidíte človeka, ale zato tam jazdí viac ako 200 plne automatizovaných špeciálnych nákladných vozidiel, ktoré presúvajú kontajnery z jednej pozície na druhú. Vozidlá majú elektrický pohon a na jedno nabitie trvajúce 20 minút môžu jazdiť až šesť hodín. Jedno vozidlo uvezie dva 20-stopové kontajnery alebo jeden 40-palcový (rozmery 12 × 2,5 × 3 m, nosnosť približne 26,8 t). Maximálna rýchlosť týchto vozidiel je 25 km/h. Vedenie prekladiska chce ďalej digitalizovať činnosť prístavu a monitorovať ho v reálnom čase použitím umelej inteligencie a satelitov.
RM