Chemikálie, ktoré škodia proteínom

3-6 tuniakChemikálie nachádzajúce sa v životnom prostredí narúšajú fungovanie prírodného obranného proteínu, ktorý je schopný ničiť toxíny v tele rastlín, zvierat i ľudí. Vedci už dávnejšie varovali pred neželanými reakciami medzi znečisťujúcimi látkami a proteínmi. P-glykoproteín (P-gp) nachádzajúci sa takmer vo všetkých rastlinách a živočíchoch pôsobí tak, že identifikuje a odstraňuje škodlivé molekuly ešte pred ich vstupom do buniek. Vedci Scrippsovho inštitútu oceánografie v San Diegu analyzovali 37 bežných znečisťovateľov, pričom z nich identifikovali 16 chemikálií, ktoré sú schopné blokovať činnosť P-gp. Desať z týchto chemikálií sa už bežne vyskytuje aj ľudskom tele. Tím vedcov vyhodnotil úroveň spomínaných desiatich chemikálií v telách tuniakov žltoplutvých, ktoré žijú v Mexickom zálive. Mäso tejto ryby je obľúbené po celom svete. V skúmaných tuniakoch zistili deväť zo spomínaných desiatich chemikálií, a to aj vo vysokých koncentráciách. Podľa autorov štúdie sú dôvodom domnievať sa, že konzumáciou kontaminovaných rýb sa dostávajú do ľudského tela chemikálie, ktoré narúšajú činnosť prospešných proteínov.

JK