Čína rodiskom citrusov

Výskum voľne rastúcich pomarančovníkov naznačuje, že prvé druhy rodu Citrus vznikli približne pred 8 miliónmi rokov na území terajšej južnej a strednej Číny, uvádzajú vedci v časopise Nature Genetics. Predkovia rodu Citrus sa mohli prvýkrát dostať do Ázie na indickej tektonickej platni približne pred 25 miliónmi rokov, keď sa táto platňa zrazila s eurázijskou.

Citrónovníkovec trojlistý, foto wikipédia/Jebulon, public domain

Objasnenie evolúcie citrusov by mohlo pomôcť vytvoriť odrody rastlín odolné proti suchu alebo chorobám, ktoré by neustále prinášali chutné ovocie, tvrdí odborník na pestovanie Qiang Xu z Huazhong Agricultural University v čínskom Wu-chane. Q. Xu a jeho kolegovia zostavili rodokmeň pomocou genetických plánov 314 citrusov a citrusom príbuzných rastlín. Tieto stromy skúmali aj vo voľnej prírode. Najstaršie druhy vrátane citrónovníkovca trojlistého (C. trifoliata) rastú na juhu strednej Číny, čo naznačuje, že toto je pôvodná oblasť tohto rodu. Niektoré iné druhy majú korene v regiónoch, ktoré identifikovali už predchádzajúce štúdie. Pomelo a citrón zrejme vznikli na úpätí Himalájí a niektoré divé limetky sa vyvinuli v Austrálii.
Vedci tiež potvrdili, že gén PH4 súvisí s množstvom kyseliny citrónovej v ovocí. PH4 zapína tzv. protónovú pumpu, ktorá umožňuje tvorbu kyseliny citrónovej v plodoch. Čím viac kyseliny sa v ňom nachádza, tým je chuť kyslejšia.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.