Cintorín kozmického odpadu

Podľa údajov lietalo v júni 2023 na obežných dráhach okolo Zeme približne 37 000 predmetov, hlavne funkčných či nefunkčných družíc a rôznych úlomkov s priemerom aspoň 10 cm.

Ilustrácia wikipédia/Timwi, public domain

Geodet Hrvoje Lukatela vypočítal polohu miesta na zemeguli, ktoré je najďalej od akejkoľvek civilizácie. Zistil, že toto miesto leží v južnom Pacifiku. Na najbližšiu súš sa odtiaľ dostanete po absolvovaní 2 686 kilometrov. Tento bod dostal neformálne označenie Point Nemo (bod Nemo). Mnohým čitateľom netreba vysvetľovať, že fiktívny Nemo bol kapitánom ponorky v známej dobrodružnej knihe Dvadsaťtisíc míľ pod morom, ktorú napísal Jules Verne. Keďže cez oblasť, ktorej centrom je Nemo, nevedú takmer nijaké lodné či letecké linky a dá sa tam len ťažko dostať, navštívilo ju len veľmi málo ľudí. Bod Nemo je preto považovaný za najviac izolované a neprístupné miesto na svete. Táto vodná pustina však našla zaujímavé uplatnenie v kozmonautike. Napriek tomu, čo sa uvádza na začiatku textu, v bode Nemo máme v pravidelných intervaloch bližšie k ľuďom, než sa zdá – vo výške len približne 415 km prelietava Medzinárodná vesmírna stanica.
Ľudoprázdna morská oblasť okolo bodu má však pre kozmonautiku mimoriadny význam – je akýmsi cintorínom satelitov, ktoré sa stali nefunkčnými alebo poškodenými a treba ich odstrániť z obežných dráh. Zatiaľ čo malé družice pri vstupe do atmosféry zhoria, väčšie satelity sa rozpadnú, pričom ich väčšie časti môžu dopadnúť na zemský povrch a spôsobiť značné škody. Zabrániť tomu, aby nám kusy satelitu nespadli doslova na hlavu, možno riadeným zostupom, ktorým sa nepotrebný satelit nasmeruje tak, aby dopadol do priestoru okolo bodu Nemo označeného ako South Pacific Ocean Uninhabited Area (SPOUA). Medzi rokmi 1971 a 2018 sa do tejto oblasti riadene zrútilo viac než 263 vesmírnych objektov vrátane sovietskej vesmírnej stanice Mir, šiestich kozmických lodí z programu Saľut aj 140 ruských zásobovacích lodí a päť lodí Európskej vesmírnej agentúry.
Odborníci odhadujú, že napríklad Mir sa pred dopadom do oceánu rozpadol na približne 1 500 kúskov, z ktorých najväčšie mali rozmery malého auta. Americkú stanicu Skylab sa nepodarilo naviesť do priestoru SPOUA a jej zvyšky dopadli v odľahlej oblasti Austrálie.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 1/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.