Čítanie zo sĺz

Nová technika dokáže pomocou niekoľkých kvapiek sĺz odhaliť očné ochorenia a dokonca aj príznaky cukrovky. Chceli sme demonštrovať potenciál využitia sĺz na detekciu chorôb, hovorí biomedicínsky inžinier Fei Liu z Lekárskej univerzity vo Wenčou v Číne.

Foto Pexels/cottonbro

Podobne ako sliny a moč, aj slzy obsahujú mikroskopické vačky s bunkovými informáciami. Keby ich vedci dokázali zachytiť, mohli by získať informácie o tom, čo sa deje vnútri tela. Zhromažďovanie týchto vrecúšok, nazývaných exozómy, je však zložité. Na rozdiel od tekutín z iných častí tela, z očí uniká iba pramienok.
Liuov tím pridal roztok obsahujúci slzy do zariadenia s dvoma nanopórovitými membránami, ktoré rozvibrovali a tekutinu cez ne vysali. V priebehu niekoľkých minút malé molekuly unikli a zanechali za sebou iba bunkové stopy na analýzu. Vedci zistili, že rôzne typy ochorení očí zanechávajú v slzách svoje vlastné molekulárne odtlačky. Podobne môžu slzy lekárom pomôcť monitorovať, ako sa vyvíja pacientova cukrovka. Vedci chcú v slzách hľadať aj dôkazy o iných ochoreniach, ako aj o depresii alebo emocionálnom strese. Toto je len začiatok. Slzy vyjadrujú niečo, čo sme ešte nepreskúmali, hovorí bioinžinier Luke Lee z Harvard Medical School.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.