Čo nájdete v novembrovom Quarku

Hlavnou témou novembrového čísla Quarku je káva. Prospieva pitie kávy telu alebo mu škodí? Môžeme kávu považovať za zdravý prírodný nápoj? Alebo by sme sa jej mali vyhýbať ako návykovej droge? Diskusie o tom, či je pitie kávy zdravé alebo telu škodí, sú nekonečné.

Jednotní v názore na pitie kávy nie sú ani odborníci. Niektorí tvrdia, že pitie kávy na nás pôsobí blahodarne, pretože káva je plná zdraviu prospešných látok a pomáha znižovať riziko mnohých ochorení, iní považujú kávu za škodlivú a návykovú a mali by sme sa jej strániť. Lahodný tmavý mok s jemnou penou na povrchu a podmanivou vôňou si však získal mnohých a v rôznych obdobách – s mliekom či šľahačkou, malé espresso alebo long black, filtrovanú alebo zalievanú si doprajeme s pôžitkom minimálne raz za deň. Pravlasťou kávy sú Etiópia a Keňa. Kávovníky tam rástli a stále rastú voľne v prírode. Prvé zmienky o účinkoch kávových bobúľ však siahajú do 9. storočia nášho letopočtu do oblasti Orientu.

Je to už viac ako sedem rokov, čo hladinu záujmu odbornej i všeobecnej verejnosti rozčeril objav na hraniciach medzi paleoantropológiou a genetikou. V jaskyni Denisova na juhu sibírskeho pohoria Altaj sa našli úlomok kosti a zub pračloveka. Vedci z nich izolovali DNA. Jej porovnanie s vtedy nedávno dekódovanou DNA jednak človeka rozumného (Homo sapiens) a jednak človeka neandertálskeho (Homo neanderthalensis, neandertálec) ukázalo, že ide o dosiaľ neznámy druh z ľudského rodu Homo. Podľa náleziska dostal tento rod pracovné meno denisovania. Má ho doteraz, pretože známe fosílie nestačia na jeho oficiálne zadefinovanie. DNA denisovanov doteraz tvorí niekoľko percent genómu viacerých etník východnej, juhovýchodnej a južnej Ázie i Melanézie.

Ďalekohľadmi na ESO (European Southern Observatory) v Čile sa podarilo zachytiť prvý optický náprotivok zdroja gravitačných vĺn. Pozorovania naznačujú, že tento unikátny objekt je výsledkom splynutia dvojice neutrónových hviezd a ide o dlho hľadaný jav nazývaný aj kilonova. Vďaka kataklizmatickému spojeniu dvoch neutrónových hviezd sa do okolitého priestoru rozptyľujú ťažké chemické prvky ako zlato či platina. Objav, ktorý zverejnil prestížny vedecký časopis Nature a množstvo ďalších časopisov, poskytuje dosiaľ najpresvedčivejšie dôkazy toho, že krátkea intenzívne záblesky gama žiarenia prichádzajúce z vesmíru spôsobuje práve splynutie dvoch neutrónových hviezd. Prvýkrát v histórii sa astronómom podarilo pozorovať gravitačné vlny a elektromagnetické žiarenie z toho istého zdroja.

Okrem troch vyššie uvedených tém nájdete v novembrovom Quarku aj množstvo ďalších zaujímavých článkov. Napríklad článok o tom, kto získal ceny IT GALA: Najziskovejšia IT firma roka 2016, IT osobnosť, IT produkt a IT projekt roku 2017. Možno vás zaujmú moderné technológie, vďaka ktorým už nie je problém pestovať čerstvé ovocie či zeleninu priamo v mestskom byte alebo v kancelárii. Urobiť pestovanie bezproblémové a prístupné aj pre tých, ktorí nemajú záhradu, skleník, sa rozhodol študent z Fakulty ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre Ivan Šodor. Byť voči prírode pokornejší, tvrdia v rozhovore pre Quark profesorka Silvia Kohnová a profesor Ján Szolgay z Katedry vodného hospodárstva krajiny Stavebnej fakulty STU v Bratislave. K tomuto tvrdeniu ich oprávňujú výsledky veľkého medzinárodného hydrologického projektu, na ktorom sa obaja zúčastnili. Informujeme tiež o tom, že astronómom využívajúcim ďalekohľad VLT (Very Large Telescope) na Cerro Paranal v Čile sa podarilo objaviť exoplanétu s titánovým nebom. O tom, že v zimnom období máme možnosť pozorovať viacero druhov vtákov, ktoré počas roka v záhrade neuvidíme vás presvedčí článok s nádhernými fotografiami: Aktéri zimných divadiel. Viete, že salamandra nemá takmer žiadneho prirodzeného nepriateľa, najväčším nebezpečenstvom je pre ňu človek? Čaty na ceste, je článok o tom ako digitálne technológie a vyspelý softvér efektívne pomáhajú riešiť problémy v kamiónovej doprave. Inteligentný odev už nie je len hudbou budúcnosti tvrdia výskumníci zo Žiliny. Technické stavby reprezentuje v novembrovom Quarku chodník nad korunami stromov, ktorý nájdete už aj na Slovensku. Pri listovaní časopisom Quark nevynechajte ani zaujímavé články v rubrike Mladí a veda a tiež články o tohtoročných laureátoch Nobelových cien za fyziku, chémiu a za fyziológiu alebo medicínu. Tiež článok o menej vážnych cenách pre vedcov, ktoré sa v USA pravidelne vyhlasujú ešte pred udeľovaním Nobelových cien. Ani príspevok o nečakaných objavoch, napríklad o objave syntetickej močoviny. Na konci sa opäť môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky našimi úlohami.

Výber článkov v novembrovom čísle časopisu Quark

Dravé praveľryby
Predkovia súčasných oceánskych obrov mali ostré zuby, aby mohli loviť tulene a tučniaky. Aj vďaka tomuto objavu pribúdajú otázky okolo vývinu kostíc niektorých súčasných veľrýb.

Jej Veličenstvo káva
Diskusie o tom, či je pitie kávy zdravé alebo škodí telu, sú nekonečné. Niektorí odborníci ju odporúčajú, pretože obsahuje mnoho zdraviu prospešných látok, ale aj návykový alkaloid kofeín.

Slovenské IT Oscary
Na spoločenskom večere IT GALA sa vo štvrtok 12. 10. 2017 odovzdávali prestížne ocenenia Najziskovejšia IT firma roka 2016, IT osobnosť, IT produkt a IT projekt roku 2017.

Záhadní denisovania
Denisovania pred asi 50-tisíc rokmi obývali našu planétu. Najnovšie analýzy DNA i objavy lebiek začínajú odkrývať tajomstvá o súčasníkoch našich predkov a neandertálcov.

Exoplanéta s titánovým nebom
Astronómom využívajúcim ďalekohľad VLT (Very Large Telescope) na Cerro Paranal v Čile sa po prvý raz podarilo objaviť molekuly oxidu titánatého v atmosfére extrasolárnej planéty.

Aktéri zimných divadiel
S príchodom chladnejších dní môžeme pozorovať viacero druhov vtákov, ktoré počas roka v záhrade neuvidíme. Najčastejším dôvodom ich návštevy býva dostupnejšia potrava.

Pozor na škvrny
Medzi výrazne sfarbené, no jedovaté obojživelníky patrí salamandra škvrnitá, ktorú môžeme stretnúť na prechádzkach v blízkosti čistých lesných potokov a studničiek.

Triumf teoretickej astrofyziky
Ďalekohľadmi na ESO v Čile sa podarilo zachytiť prvý optický náprotivok zdroja gravitačných vĺn. Unikátny objekt je výsledkom splynutia dvojice neutrónových hviezd nazývaný aj kilonova.

Čaty na ceste
Automatizovaný konvoj kamiónov, tzv. platooning, sa vytvorí tak, že vodič vo vedúcom vozidle každého konvoja nastaví rýchlosť a trasu a ostatné vozidlá ho automaticky nasledujú.

Hľadá sa vesmírny odpad
Len nedávno uplynulo 60 rokov od vypustenia prvej umelej družice Zeme, vo vesmíre je však už množstvo odpadu. Špeciálny vláknový laser s veľkou presnosťou určí polohu vesmírnej smietky.

Prechádzky v korunách stromov
Byť uprostred prírody, vidieť svet z výšin korún stromov, stretávať vtáky a pritom stáť pevne na nohách – to je dávna túžba človeka, ktorá sa stala skutočnosťou už aj na Slovensku.

Vstúpili do siene slávy
Predstavujeme vám laureátov Nobelových cien udelených za fyziku, chémiu a za fyziológiu alebo medicínu a ich prácu, ktorú pre Quark stručne zhodnotili slovenskí vedci pracujúci v danom odbore.

Nevážne Nobelove ceny
Ig Nobelova cena je pomenovaná po fiktívnom bratovi Alfreda Nobela – Ignacovi Nobelovi. Udeľuje sa za výsledky výskumu, ktoré ľudí najprv rozosmejú a potom ich donútia zamyslieť sa.

Z neživého živé
Za mnohými objavmi či vynálezmi neraz stojí to, čo nazývame náhoda. Aj k syntetickej príprave močoviny, typického produktu metabolizmu cicavcov, došlo náhodou.

Prvý slovenský profesor geológie
V novembri si pripomíname 205. výročie narodenia slovenského geológa Jána Pettka. Podieľal sa na spracovaní geologických máp z mnohých oblastí Slovenska.