Čo nájdete v Quarku 11/2022

Hlavná téma novembrového čísla časopisu Quark vyšla z pera astrofotografa Tomáša Slovinského. Popisuje v nej fotografickú expedíciu a neľahkú cestu za najlepšími zábermi hviezdnej nočnej oblohy. Oboznamuje nás s najväčšími teleskopmi sveta aj s nehostinnými podmienkami miest, na ktorých vznikajú tie najúchvatnejšie fotografie astronomických úkazov.

Do hviezdnej tmy

Fotografie hviezdneho neba často prinášajú svojim obdivovateľom príjemný pokoj a prívetivú spomienku na pozorovanie nočnej oblohy posiatej hviezdami. Tie najúchvatnejšie zábery však paradoxne často vznikajú na miestach s nehostinnými podmienkami, v obrovskej zime či pri neznesiteľne silnom vetre.
Tí, ktorí fotografie hviezdnej oblohy zhotovujú, prechádzajú ťažkou skúškou, aby nakoniec ich zábery tešili publikum po celom svete. Nielen oni, ale mnoho vedeckých pracovísk stojí na miestach s extrémnymi podmienkami.
Na jar tohto roku sa uskutočnila medzinárodná fotografická výprava pod záštitou americkej vedeckej organizácie NOIRLab. Jej cieľom bolo vyhotoviť jedinečný foto- a videozáznam z vedeckých pracovísk v Arizone, na Havaji a v Čile. Denné a nočné fotografie vznikali na mimoriadne zaujímavých miestach, kam sa široká verejnosť väčšinou nedostane. Pracoviská Kitt Peak National Observatory (Arizona, USA), Gemini North Observatory (Mauna Kea, Havaj), Gemini South Observatory (Cerro Pachón, Čile) a Cerro Tololo Inter-American Observatory (Čile) som navštívil v spoločnosti českého astrofotografa Petra Horálka a gréckeho odborníka na snímky pre planetáriá Theofanisa Matsopoulosa. Expedícia trvala mesiac, počas ktorého sme sa neustále presúvali a získanými terabajtmi dát zapĺňali archív vedeckej organizácie NOIRLab. Následne sme sa spolu s Petrom Horálkom presunuli do čilskej púšte Atacama, najsuchšej oblasti na Zemi, kde sme počas ďalších štyroch týždňov zachytávali rôzne astronomické úkazy, ako napríklad čiastočné zatmenie Slnka či meteorický roj Eta Akvaridy. Celý pobyt bol zakončený prekrásnym úkazom – úplným zatmením Mesiaca na prirodzene tmavej južnej oblohe.

Život v slovách

Na slovenských základných a stredných školách je povinnou súčasťou vyučovania od 1. ročníka až po maturitu predmet slovenský jazyk. O jazyku a jazykovede sme sa rozprávali so Sibylou Mislovičovou z Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra SAV v Bratislave.

Majstri kamufláže

Mnohé druhy živočíchov sú od hmyzu existenčne závislé. A práve preto sa viacerým druhom hmyzu vyvinuli niekedy až neuveriteľné stratégie prežitia. Medzi tie najrozšírenejšie patrí prispôsobenie farby, tvaru tela alebo krídel okoliu, kde živočích žije.

Živly v zásuvke

V elektrárňach energia nevzniká, iba sa mení z rôznych iných foriem na elektrickú. Výroba elektriny je hľadanie foriem energie, ktoré by boli na túto transformáciu najvhodnejšie.

Menej žiab, viac malárie, Ekokvantová technika, Zmŕtvychvstanie baktérií, Kakao pre všetkých, Zdvorilá UI, Hodváb s metalízou, Domestikácia cez trus, Vlčia ľudomilnosť, Moderný hmyz škodí viac, Maska s alarmom, Neisté marťanské jazerá, Načúvadlo v zuboch, to je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Samozrejme, aj v novembrovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých úlohách.

Výber článkov v novembrovom čísle časopisu Quark

Ihly v kope sena

Hejt nie je len obsah, ktorý negatívne vplýva na atmosféru na sociálnych sieťach. Keďže je namierený proti istým skupinám obyvateľstva, prispieva k polarizácii spoločnosti.

Vesmírny biliard

Bolo to trochu ako trafiť hrášok zrnkom peľu na stovky kilometrov. Úspešný zásah planétky Dimorfos sondou DART je medzníkom v budovaní obrany Zeme pred vesmírnymi hrozbami.

Obor pred výbuchom

Betelgeuze, superobria červená hviezda v súhvezdí Orión, prežila medzi decembrom 2019 a marcom 2020 historické zoslabenie jasnosti.

Aj včely môžu ochorieť

Počas zimy na prelome rokov 2006 a 2007 začali včelári z celého sveta hlásiť straty 30 až 90 % včelstiev. V súčasnosti sa čoraz viac uvádza pojem kolaps včelstiev v súvislosti s klimatickou zmenou.

Zahmlený november

K novembru patria zachmúrené a sychravé dni a vyznačuje sa najväčším množstvom oblačnosti v roku. K tomuto mesiacu však patria aj Martin s Katarínou, sviatky, ktoré ohlasujú zimu.

Najobyčajnejšia tekutina

Čo je najobyčajnejšia tekutina na našej planéte, vie asi každý. Je ňou, samozrejme, voda. To, či každý vie, čo je vlastne tekutina, ale zároveň aj voda, nie je vôbec isté.

Večné páky a kladky

Žeriavy sú takou bežnou súčasťou každodennej scenérie, že si ich prítomnosť ani neuvedomujeme. Ich základná koncepcia inšpirovaná vynálezmi staroveku zostáva nezmenená.

Onkopacienti a kovid

Rýchlo sa šíriaca pandémia kovidu negatívne ovplyvnila život a psychické zdravie populácie na celom svete.

A predsa sa točí

Pozorovať krasokorčuliara, ako sa začne točiť a zrazu prudko zrýchli otáčanie bez toho, aby sa znova odrazil od ľadovej plochy, vyvoláva viacero otázok. Kde vzal tú energiu na to, aby svoj pohyb zrýchlil? Ako to urobil?

Cukor na sto spôsobov

V minulej Vede v kuchyni sme si ukázali, aká dôležitá je koncentrácia cukru v roztoku a teplota jeho varenia. Tentoraz sa pozrieme na jeho kryštalizáciu a karamelizáciu.

Viac náhody, menej náhody?

Skúste bez väčšieho rozmýšľania povedať, či opakovaním veľkého množstva náhodných procesov dostanete niečo, čo bude náhodné viac alebo menej. Ak máte, môžeme sa pozrieť na to, ako to je.

Zážitkami k vede

Mottom tohtoročnej Európskej noci výskumníkov bolo: Dôverujme vede. Podujatie sa uskutočnilo v dvadsiatich piatich európskych krajinách vrátane Slovenska.

Genetické kľúče k histórii

Rozsiahla analýza DNA obyvateľov severozápadnej Európy z čias anglosaských migrácií do Veľkej Británie významne doplnila poznatky o etnogenéze Angličanov.

Stopy dejín dreva

Lesy boli vždy najväčším prírodným bohatstvom Slovenska. Znamenali domy na bývanie, palivo na kúrenie a prinášali obživu tisícom ľudí, ktorí ťažili drevo, aby ho po riekach posielali ďalej do južných častí Uhorského kráľovstva, alebo ho priamo na mieste spracúvali.

Nové vydanie časopisu Quark si môžete kúpiť v novinových stánkoch od 2. novembra 2022, prečítať na webovej stránke časopisu alebo vyzdvihnúť priamo vo vašej schránke.