Ďaleká, ale podobná

Foto ALMA

Astronómom sa pomocou rádioteleskopu ALMA podarilo odhaliť extrémne ďalekú galaxiu, ktorá je prekvapivo podobná tej našej – Mliečnej ceste. Je natoľko vzdialená, že jej svetlu trvalo viac ako 12 miliárd rokov, než k nám doputovalo. Vidíme ju teda tak, ako vyzerala v čase, keď bol vesmír iba 1,4 miliardy rokov starý. Galaxia je prekvapivo usporiadaná, čo je v rozpore s teóriami, ktoré hovoria, že v mladom vesmíre panovali v galaxiách divoké a nestabilné podmienky. Je to prelomový výsledok v odbore zaoberajúcom sa formovaním galaxií. Ukazuje, že štruktúry, ktoré pozorujeme v blízkych špirálových galaxiách alebo v našej Galaxii, existovali už pred 12 miliardami rokov, uviedla vedúca výskumu Francesca Rizzová z Inštitútu Maxa Plancka pre astrofyziku. V ranom vesmíre boli mladé galaxie v procese formovania, takže vedci predpokladali, že budú chaotické a budú im chýbať zreteľné štruktúry typické pre vyspelejšie galaxie, ako je napríklad Mliečna cesta. Vzdialená galaxia s označením SPT0418-47 sa javí ako takmer dokonalý kruh svetla okolo neďalekej galaxie. Hoci SPT0418-47 pravdepodobne nemá špirálové ramená, obsahuje dve štruktúry typické pre Mliečnu cestu – rotujúci disk a galaktickú výduť, mohutný a hustý útvar tvorený hviezdami a gravitačne pevne viazaný okolo samotného centra. Astronómovia však očakávajú, že aj keď má SPT0418-47 vlastnosti podobné tým v špirálových galaxiách, tak sa vyvinie do odlišnej galaxie než Mliečna cesta a pripojí sa k triede eliptických galaxií.

Zo stránky ScienceDaily spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.