Diagnostika Parkinsonovej choroby

Výskumníci vyvinuli krvný test, ktorý dokáže odhaliť Parkinsonovu chorobu skôr, ako sa zhorší poškodenie nervového systému. Nový test by bol významným pokrokom vo výskume choroby, ktorou trpí 10 miliónov ľudí na celom svete a ktorá je po Alzheimerovej chorobe druhým najčastejším neurodegeneratívnym ochorením.

V súčasnosti sa Parkinsonova choroba diagnostikuje zväčša na základe klinických príznakov po tom, čo už došlo k významnému neurologickému poškodeniu, uviedla neurologička Laurie Sandersová z Duke Health v americkom Durhame. Jednoduchý krvný test by nám umožnil diagnostikovať ochorenie skôr a začať liečbu včas, povedala. L. Sandersová a jej kolegovia sa zamerali na poškodenie DNA v mitochondriách. Tie premieňajú surovú energiu na formu poháňajúcu bunky. Obsahujú vlastnú DNA, ktorá môže podliehať poškodeniu oddelene od jadrovej DNA kódujúcej väčšinu genómu organizmu.
Pomocou polymerázovej reťazovej reakcie (PCR) tím zostavil test, ktorý identifikoval vyššie úrovne poškodenia mitochondriálnej DNA v krvných bunkách odobratých pacientom s Parkinsonovou chorobou v porovnaní s ľuďmi bez ochorenia. Nový test tiež zistil vysoké hladiny poškodenej DNA vo vzorkách krvi ľudí, ktorí sú nositeľmi genetickej mutácie LRRK2 spájanej so zvýšeným rizikom ochorenia.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.