Druhý Trójan Zeme

Ilustrácia NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine

Nedávno objavené vesmírne teleso obieha spolu so Zemou okolo Slnka. Táto planétka typu Trójan je len druhým objaveným asteroidom, ktorý patrí našej planéte.
Trójania, ktorí sa nachádzajú aj v sprievode Marsu, Jupitera a Neptúna, sa zdržiavajú na dvoch miestach v blízkosti planéty, kde sa navzájom vyrovnávajú odstredivá a gravitačná sila. Vďaka tomuto vyvažovaniu sú tieto body, nazývané libračné alebo Lagrangeove, stabilnými miestami vo vesmíre. V roku 2010 astronómovia objavili prvého známeho Trójana Zeme nazvaného 2010 TK7, ktorý obieha v jednom z týchto dvoch miest, známom ako libračný bod L4, desiatky miliónov kilometrov od Zeme a nasleduje našu planétu okolo Slnka. Teraz vedci našli ďalšieho. Ako uvádza astronóm Toni Santana-Ros z Barcelonskej univerzity a jeho kolegovia v časopise Nature Communications, tento približne 1 km široký asteroid, nazvaný 2020 XL5, sa tiež nachádza v bode L4.
Teleso objavili v decembri 2020, no aby výskumníci potvrdili jeho polohu v L4, pozorovali asteroid pomocou pozemných teleskopov počas celého roku 2021. Merania jeho jasnosti im umožnili odhadnúť jeho veľkosť – je približne tri – až štyrikrát širší než 2010 TK7. Niet pochýb, že ide o Trójana Zeme, hovorí T. Santana-Ros. Podľa predpovedí tímu sa bude nachádzať v L4 najmenej 4 000 rokov. Na porovnanie, 2010 TK7 tam bude približne 10 000 rokov.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.