Dve amfíbie raritou

Na košickom letisku sa na dotankovanie zastavili dve amfíbie, ktoré sa vracali na domovské letisko vo Švédsku z hasiacej misie v Grécku.

Foto R. Mlýnek

Na slovenských medzinárodných letiskách pristávajú nielen dopravné, ale aj rôzne menšie lietadlá. Veľkú pozornosť tzv. aircraft spotterov (vášnivých fotografov lietadiel) pútajú najmä lietadlá s unikátnym technickým riešením. Za také možno považovať amfíbie. Týmto slovom sa v biológii označujú zvieratá žijúce v dvoch prostrediach. Na označenie takýchto živočíchov má slovenčina výraz obojživelníky. Amfíbia je obojživelník, ktorý v larválnom štádiu dýcha žiabrami a žije vo vode a v dospelosti dýcha pľúcami a žije na súši. Výraz amfíbia bol prevzatý do letectva a označuje lietadlo, ktoré je schopné operovať z dvoch prostredí, teda z pozemného letiska aj z vodnej hladiny.
Obojživelné lietadlá sa u nás vyskytujú veľmi zriedkavo, preto bol nedávny prílet dvoch amfíbií naraz na košické letisko výnimočnou udalosťou. Išlo o dve lietadlá so švédskymi poznávacími značkami SE-MHN a SE-MHO, vracajúce sa z hasiacej misie v Grécku, kde pomáhali uhasiť požiare v okolí Atén. Pri lete domov sa na prvé dotankovanie zastavili v bulharskej Sofii, odtiaľ leteli k nám do Košíc a cez Poľsko (Olsztyn-Mazury) na domovské letisko Skavsta neďaleko Štokholmu.
Lietadlá boli dvomi verziami radu AT-802, ktorý od roku 1990 vyrába americká spoločnosť Air Tractor. Lietadlo SE-MHN je verzia AT-802F, lietadlo SE-MHO zasa verzia AT-802AF. Obe sú určené na hasenie požiarov v prvej fáze a hlavným rozlišovacím vonkajším znakom je to, že efko má dvojmiestny kokpit a verzia AF je jednomiestna. Vodu na hasenie požiaru naberajú lietadlá do plavákových nádrží s objemom 3 000 litrov pri plavbe po hladine. Základná verzia AT-802 má rozpätie krídel 18,06 m, dĺžku 10,95 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 7 257 kg. Na pohon lietadla slúži turbovrtuľový motor s výkonom 1 010 kW. Cestovná rýchlosť lietadla je 356 km/h, výškový dostup je 4 000 m, dolet je 1 300 km. Technickou zvláštnosťou lietadiel AT-802 je štvorkolesový podvozok namiesto bežne používaného trojkolesového. Mimochodom, medzi najväčšie lietadlá na hasenie požiarov zo vzduchu patria ruské lietadlá Be-200, ktoré sa tiež na našich letiskách občas vyskytnú.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.