Dyzentéria v železnej dobe

Jednobunkový parazit Giardia duodenalis, ktorý môže spôsobiť dyzentériu, teda vážnu a niekedy smrteľnú zmes hnačky, kŕčov a horúčky, sa nachádza v ľudských črevách na celej planéte. Nebolo to tak vždy, ale zistiť, ako sa patogény objavili a rozširovali, je zložité. Niektoré črevné parazity sa môžu v zemi uchovať celé stáročia, iné vrátane giardií sa však rýchlo rozpadajú a nedajú sa spozorovať pod mikroskopom.

Kamenné záchodové dosky z miest v Jeruzaleme, foto Y. Billig, F. Vukosavović

Vedcom sa podarilo objaviť stopy tohto parazita v pozostatkoch približne 2 600 rokov starých záchodov, ktoré kedysi používali obyvatelia Jeruzalema. Tieto stopy sú najstarším známym biologickým dôkazom o giardiách na svete. Archeológovia v rokoch 1991 a 2019 objavili na dvoch miestach v Jeruzaleme kamenné záchodové dosky v ruinách domov. Boli to celkom noblesné toalety, ktoré používali vznešení ľudia, hovorí paleoparazitológ Piers Mitchel z Cambridgeskej univerzity. P. Mitchel a jeho kolegovia nadviazali na pôvodné analýzy vzoriek pôdy odobratých spod sedadiel a pomocou protilátok objavili zvyšky giardií. Podľa P. Mitchela bol patogén, ktorý sa šíri prostredníctvom kontaminovanej vody a múch, pravdepodobne rozšírený v starovekom Jeruzaleme aj v dôsledku horúceho, suchého a hmyzom zamoreného podnebia v okolí mesta zo železnej doby.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.