Efektné krídla boeingu

V doterajšej histórii leteckej dopravy nevidel nijaký cestujúci z okna lietadla, ako sa po pristátí sklápajú konce krídel nahor. Dopravné lietadlo s mechanizmom sklápania koncov krídel totiž doteraz neexistovalo.

Prvým takýmto lietadlom sa stáva americký Boeing 777-9, ktorý koncom januára vykonal svoj prvý let trvajúci temer štyri hodiny. Po dosadnutí na dráhu lietadlo efektne sklopilo konce krídel do zvislej polohy. Keďže takúto konštrukciu krídel – známu z vojenských lietadiel pristávajúcich na lietadlových lodiach – doteraz civilné lietadlá nemali, natíska sa otázka, načo je to dobré.
Dôvod je veľmi jednoduchý. Nové verzie radu 777 sa Boeing rozhodol vystrojiť úplne novými kompozitnými krídlami, ktoré poskytujú zvýšený vztlak pri súčasnom znížení spotreby – tento cieľ sa však dal dosiahnuť len zväčšením rozpätia krídel. Zatiaľ čo doterajšie verzie (777-200 a 777-300) mali rozpätie 60,93 m, resp. 64,80 m, nová verzia označená počas vývoja 777X má rozpätie krídel až 71,75 m. S takýmto veľkým rozpätím by sa model 777X nevošiel na vedľa seba umiestnené stojiská letísk kategórie E, pretože podľa predpisov Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo môžu na letiskách kategórie E pristávať len lietadlá s rozpätím krídel do 65 m, teda aj doterajšie verzie B777.
Nový boeing by preto musel pristávať len na letiskách vyššej kategórie F – takýchto letísk, ktoré v súčasnosti využívajú len typy B747-8 a A380, je však oveľa menej ako letísk triedy E. Konštruktérom firmy Boeing sa predsa len podarilo vpratať model 777X do kategórie E, a to elegantným riešením, ktoré odpozerali od vojenských námorných lietadiel. Riešenie spočíva v tom, že lietadlo sa počas rolovania na letisku pohybuje s nahor sklopenými, približne 3,5 m dlhými koncovými časťami krídel.
Model 777X sa bude dodávať v dvoch verziách: 777-8 a 777-9. Spomenutý prvý let absolvovala verzia 777-9, ktorá má dĺžku 76,72 m a v dvojtriedne usporiadanej kabíne prepraví až 426 cestujúcich do vzdialenosti 13 500 km. Lietadlá tejto verzie dostane ako prvá spoločnosť Emirates, ktorá si ich objednala 150.

RM, foto Boeing

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.