Experimentálna daška

Nové experimentálne poloelektrické lietadlo je v súčasnosti najväčším lietadlom s čiastočným elektrickým pohonom.

Foto Universal Hydrogen

Lietadlo kanadskej výroby Dash8, v leteckom žargóne nazývané daška, bolo donedávna pravidelným návštevníkom na slovenských letiskách. Jeho experimentálna verzia má dve hnacie vrtule – jednu poháňanú klasickým turbovrtuľovým motorom a druhú elektrickým motorom. Celkový hnací výkon je tak rozdelený približne pol na pol.
Pri experimentálnej verzii zostal pôvodnému sériovo vyrábanému dopravnému lietadlu Dash8 jeden klasický turbovrtuľový motor, druhý motor takmer celý odstránili a nahradili ho hnacím elektromotorom s výkonom 800 kW čerpajúcim elektrickú energiu z palivového článku. V tomto prípade ide o elektrochemický článok, ktorý konvertuje chemickú energiu paliva (obvykle je to vodík) a okysličovadla (obvykle kyslík) na elektrickú energiu. Toto lietadlo je vystrojené najväčším palivovým článkom, aký kedy doteraz v lietadle použili a súčasne je zatiaľ najväčším lietadlom s čiastočným elektrickým pohonom.
Na experiment vybraná daška bola elektrifikovaná americkou spoločnosťou Universal Hydrogen, ktorá verí v budúcnosť vodíka ako paliva na pohon lietadiel. Takáto konverzia pohonu by prispela k zníženiu globálnych emisií uhlíka, ku ktorým letectvo v súčasnosti prispieva asi 2,5 %, pričom predpoklady expertov hovoria, že tieto emisie budú ročne rásť o približne 4 %. Palivová nádrž lietadla na vodík má objem 30 litrov a vodíkový pohon, ktorého vedľajším produktom sú iba vodné pary, by mohol prispieť k zastaveniu nárastu škodlivých emisií.
Nedávno vykonalo experimentálne lietadlo Dash8 prvý let, ktorý trval asi 15 minút, pričom lietadlo vystúpilo len niečo nad 1 000 metrov. Pri vzlete poháňal lietadlo najmä turbovrtuľový motor, po dosiahnutí letovej výšky piloti priškrtili turbínový motor a lietadlo letelo takmer výlučne na elektrický pohon. Po úspešnom prvom testovacom lete, na ktorý udelil americký letecký úrad (FAA) špeciálne povolenie, povedal spoluzakladateľ a šéf firmy Universal Hydrogen Paul Eremenko, že sme boli svedkami zrodu novej zlatej éry letectva. Podľa vyjadrenia firmy Universal Hydrogen začne táto spoločnosť dodávať dopravné lietadlá na prepravu cestujúcich konvertované na elektrický pohon už v roku 2025 a nákladné lietadlá o niečo neskôr.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.