Asi najjednoduchším vysvetlením účelu hromadnej dopravy by mohlo byť motto: odviezť čo najviac ľudí v čo najkratšom čase na čo najviac miest naraz. Je jasné, že vozíky pre zopár pasažierov ťahané koňmi by to nikdy nezvládli.
Zväčšovanie dopravných prostriedkov má svoje výhody, ale aj hranice. Po prekročení určitej veľkosti začnú fyzika, infraštruktúra, bezpečnosť aj ekonomika ponúkať natoľko silné argumenty proti, že je efektívnejšie investovať do častejších spojov, kvalitnej infraštruktúry a elektrifikácie než sa pretekať o to, v koho meste premáva najväčší autobus na svete.
Drvič dodávok
V roku 2016 sa stalo hitom internetu futuristické vozidlo TEB-1 čínskej spoločnosti Jinchuang Corp, ktoré sa na propagačnom videu doslova vznášalo ponad dopravný chaos moderného veľkomesta. Vozidlá Transit Elevated Bus (TEB) mali byť dosť vysoké a priestranné na to, aby prevážali stovky pasažierov, zatiaľ čo bežná premávka mala prúdiť pod nimi. Problém nastal, keď sa v auguste 2016 výrobca odhodlal predviesť svoj výtvor na 300-metrovej skúšobnej trati v meste Čchin-chuang-tao.

TEB-1 bol dlhý 22 m, široký 7,8 m s kapacitou 300 pasažierov. Zo sľubov, na ktoré firma lákala investorov, však nepredviedol prakticky nič. TEB prešiel rovný testovací úsek bez toho, aby pod ním prechádzali iné vozidlá, ako bolo sľubované. A to bolo len dobre – maximálna výška vozidiel v Číne je 4,2 až 4,5 m, ale TEB by dokázal jazdiť iba ponad autá s výškou 2,1 m. Okrem toho nebolo jasné, ako by vozidlo odbočovalo alebo sa vyhýbalo semaforom, keďže nezatáčalo a nemohlo ani prechádzať pod mostami či viaduktmi. Navyše Transit Elevated Bus ani nebol autobus. Jazdil po koľajniciach, takže to bol v skutočnosti vlak. V júli 2017 úrady zatkli viac ako 30 ľudí zapojených do projektu a obvinili ich z investičného podvodu. Vozidlo bolo z testovacej trate odstránené.
Čo je veľa, to je veľa
Hoci idea vyvýšenej dopravy s projektom TEB nezanikla (koniec-koncov, ani nevznikla, keďže s nápadom prišli v roku 1969 dvaja americkí architekti), príbeh o vlakobuse, ktorý nezatáča a ktorý by pod sebou drvil dodávky a iné vyššie vozidlá, môže slúžiť ako varovanie nenechať sa obalamutiť efektným marketingom. Nie všetky neúspechy však zaváňajú podvodom. AutoTram Extra Grand, vyvinutý konzorciom Fraunhofer IVI, Technickej univerzity v Drážďanoch a Wittur Electric Drive GmbH, bol celkom seriózny projekt.

S dĺžkou 30,73 m, šírkou 2,55 m, výškou 3,4 m a kapacitou 256 cestujúcich (96 sedadiel plus približne 160 stojacich) predstavoval technický vrchol v konštrukcii viacnápravových vozidiel. Autobus bol napriek svojej dĺžke schopný vyberať zákruty tak, aby sa vošiel do európskej otáčacej normy (12,5 m vonkajší a 5,3 m vnútorný kruh). Preto bol postavený ako dvojkĺbové vozidlo s tromi sekciami a ôsmimi elektronicky synchronizovanými a samostatne riadenými nápravami. Hybridný autobus, ktorý bol iba na batérii schopný prejsť asi 8-kilometrové úseky, bol v roku 2012 v pilotnej prevádzke v Drážďanoch. V Nemecku sa však neujal a nikdy sa nedostal do služby. Mestá sa zľakli nákladov na vozidlá (cena prototypu bola 10 miliónov dolárov) a prestavby infraštruktúry.
Celý článok nájdete v časopise Quark 12/2025.
Vďaka predplatnému si ho však môžete dočítať už teraz a získať aj prístup k exkluzívnemu obsahu!
Máte predplatné?
Prihlásiť sa
