Kinetická nabíjačka

Stanica na nabíjanie elektromobilov uskladňuje kinetickú energiu v rýchlo sa točiacich zotrvačníkoch.

Zrejme už nezvratný proces rozširovania elektromobility a s tým spojený nárast počtu vozidiel s elektrickým pohonom má svoje pozitíva, ale aj negatíva. Jedným z podstatných pozitív sú nulové lokálne emisie. Za dve hlavné negatíva elektromobility možno považovať nedostatok nabíjacích staníc a problematiku ekologickej likvidácie batérií. Keď ostaneme pri nabíjaní batérií, stretávame sa okrem nedostatočného počtu nabíjacích staníc aj s tým, že proces dobitia batérie trvá v porovnaní s časom tankovania klasického paliva podstatne dlhšie. S inovatívnym a unikátnym riešením nabíjacej stanice prichádza teraz spoločnosť Škoda Auto DigiLab, ktorá v Prahe uviedla do činnosti stanicu s názvom Kinetic Power Booster (kinetické navyšovanie energie). Ide o unikátnu techniku vyvinutú izraelským startupom Chakratec, s ktorým nadviazala spoluprácu izraelská pobočka spoločnosti Škoda Auto. Anglické slovo kinetic v názve stanice naznačuje, že v jej fungovaní zohráva významnú úlohu kinetická energia. Stanica uskladňuje kinetickú energiu v rýchlo sa točiacich zotrvačníkoch. Tie sa na veľmi vysoké otáčky roztočia elektromotorom využívajúcim výkonové rezervy v elektrickej sieti. Keď sa potom na nabíjačku pripojí elektromobil, zotrvačníky poháňajú generátor elektrickej energie. Tým sa dobíjací výkon zvýši na dvojnásobok výkonu poskytovaného samotnou sieťou, a tak sa skráti čas dobíjania. Pri tomto procese sa, pochopiteľne, otáčky zotrvačníkov postupne znižujú, pričom opätovné zvýšenie na požadované vysoké otáčky trvá určitý čas – pri 100 kW nabíjačke je to asi 45 minút. Stanica má desať 150 kg zotrvačníkov uložených v kontajneri s vysokým vákuom. Predpokladaná životnosť takejto nabíjačky je 200 000 nabíjacích cyklov, teda približne 20 rokov. Kinetická nabíjacia stanica, ktorú prevádzkuje Škoda Auto v spolupráci s firmou PRE, je umiestnená na výstavisku v pražských Letňanoch. Ide o prvé zariadenie tohto druhu v Českej republike a len tretie na svete.

RM, foto Škoda Auto

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 1/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
Komentáre