Vo švédskom meste Kiruna presunuli v dôsledku ohrozenia 113 rokov starý celodrevený kostol, ktorý obyvatelia označujú za najkrajšiu stavbu postavenú pred rokom 1950.
História stavebníctva pozná množstvo príkladov dokazujúcich, že aj so staticky ukotvenou stavbou musí pohnúť, a to napríklad preto, že začína prekážať výstavbe dôležitého stavebného projektu, napríklad diaľnice či železničnej trate. Pri starých, najmä sakrálnych stavbách sa môže stať, že stavba je už taká nestabilná, že hrozí jej zrútenie. To sa udialo aj v obci Koš, kde v roku 2000 presúvali gotické presbytérium kostola z roku 1365. Hmotnosť presúvanej časti odhadli na takmer 500 ton. Tento 12 metrov vysoký stavebný kus bol uložený na špeciálny kolesový podvozok a prevezený o 1 700 metrov ďalej, do blízkosti nového kostolíka.

Tento transport presbytéria bol len drobnosťou v porovnaní s úlohou, ktorú na seba vzala nemecká firma špecializujúca sa na presun ťažkých a superťažkých nákladov vrátane celých domov či iných nehnuteľností. Požiadavka znela na presun približne 113 rokov starého kostolíka vo švédskom meste Kiruna. Ku kostolu sa už nebezpečne blíži ťažobný priestor baní na železnú rudu, ktoré sú najväčším ložiskom tejto rudy v Európe. Mnoho stavieb z okolia bane už odstránili a namiesto nich sa budujú moderné stavby v novom centre mesta.
Drevený kolos
Celodrevený kostolík, ktorý bolo treba presunúť, bol v minulosti obyvateľmi zvolený za najkrajšiu švédsku budovu postavenú pred rokom 1950. Impozantný náklad, ktorý mal byť presunutý na nové miesto ležiace päť kilometrov od jeho doterajšej polohy, je 35 m vysoký, 40 metrov široký a jeho hmotnosť je 672 ton. Kostol najprv zdvihli o 1,3 metra a posadili na konštrukciu z oceľových nosníkov, ktorá spočívala na 28-osovom podvalníku. Špeciálne vyvinuté zariadenie sa staralo o to, aby sa relatívna výška medzi stranami podvozku neodchyľovala o viac než 7,5 cm. Trasu od pôvodného umiestnenia museli na niektorých miestach opraviť a rozšíriť a museli z nej odstrániť všetky stĺpy verejného osvetlenia aj zvislé dopravné značky. Samostatne prepravili 90-tonovú vežičku zvonice. Na novom mieste kostol posadili na pripravenú betónovú platňu. Preprava kostola bola atraktívnou udalosťou a prišli sa na ňu pozrieť tisíce zvedavcov vrátane švédskeho kráľa Karola XVI. Gustáva.
Autor článku: Radomír Mlýnek
Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.
Máte predplatné?
Prihlásiť sa
