Legendárne jumbo končí

Dodávka posledného nákladného lietadla B747-8F predznamenáva úplný koniec výroby legendárneho lietadla modelu Boeing, známeho aj pod prezývkou Kráľovná nebies.

Boeing 747-8F, foto wikipédia/N509FZ, CC BY-SA 4.0

Výroba už ikonického Boeing 747, známeho na celom svete pod prezývkou jumbo, sa pomaly končí. Má na to aj nárok, veď prvý prototyp modelu sedem-štyri-sedem sa po prvý raz vzniesol do vzduchu pred 53 rokmi. V tomto roku dostanú odberatelia posledné exempláre, a to v nákladnej verzii B747-8F.
Model 747-8F je komerčné nákladné lietadlo s najvyššou tonážou nákladu, aké kedy bolo vyrobené v USA. Lietadlo môže prepravovať náklad s hmotnosťou až 139 ton – o 19 % viac než má 747-400 – a jeho maximálny dolet je približne 8 000 km. Verzia 747-8F je v súčasnosti jediným komerčne vyrábaným nákladným lietadlom s nahor odklopnou prednou časťou.
Koncom apríla už prevzala firma UPS, jedna z najväčších zásielkových a prepravných spoločností na svete, svoje posledné nákladné lietadlo tohto typu. Zaradením tohto lietadla s poznávacou značkou M633UP do flotily stúpol počet sedemstoštyridsaťsedmičiek v službách UPS na 41, z toho 13 lietadiel je verzia 747-400F a 28 je modernejšia verzia 747-8F. Z montážnej linky firmy Boeing v meste Everett (štát Washington) zídu do konca roka ešte štyri nákladné jumbá, všetky pre prepravnú firmu Atlas Air Worldwide.
Jumbo, ktorého prvá verzia vzlietla pred 53 rokmi, je mimoriadne úspešným lietadlom. Celkový počet vyrobených lietadiel prekročil 1 500. K tomuto úspechu prispela práve nákladná verzia najnovšieho modelu 747-8. Zatiaľ čo výroba pasažierskej verzie osmičky sa skončila v roku 2017 výrobou štyroch lietadiel 747-8 pre spoločnosť Korean Air, výroba nákladnej verzie sa končí až v tomto roku. Z celkovo 155 objednávok na model -8 pripadlo až 107 na nákladnú verziu -8F a len 48 na základnú verziu -8I na dopravu cestujúcich. Verziu -8I si objednali len spoločnosti Lufthansa, Korean Air a Air China.
Dve už vyrobené jumbá 747-8 sa v súčasnosti prerábajú na vojenské verzie VC-25B a budú slúžiť na prepravu amerického prezidenta a iných vysokých vládnych činiteľov USA.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.
Komentáre