Liečba kyberchoroby

Ilustračné foto Pixabay

Kyberchoroba nie je pojem zo sci-fi, ale označenie kinetózy, čiže choroby z pohybu spôsobnej virtuálnou realitou (VR). Nevoľnosť môže pretrvávať niekoľko hodín a mnohým ľuďom bráni užívať si VR dlhšie ako niekoľko minút. Niektoré spoločnosti sa pokúsili problém minimalizovať, ale kineziológovia na kanadskej University of Waterloo mu chcú úplne zabrániť. Poznatky z ich štúdie ukazujú, že kyberchoroba je viac než len náhodný záchvat nevoľnosti, a čo je dôležitejšie, dala by sa predvídať a mohlo by sa jej predchádzať. V štúdii, ktorú vedci zverejnili v Journal of Neurophysiology, zhromaždili údaje zo skupiny 30 zdravých osôb vo veku od 18 do 30 rokov. Účastníci podstúpili VR simuláciu s nulovou gravitáciou, pričom výskumníci sledovali ich výkyvy v dôsledku straty rovnováhy. Tieto informácie im umožnili predpovedať, kto z nich by zažil kyberchorobu. Toto zatiaľ nie je riešenie problému, ale vykročenie správnym smerom. Poznatok, kto by mohol trpieť kyberchorobou a prečo, nám umožní vyvinúť cielené zásahy, ktoré pomôžu obmedziť príznaky, alebo dokonca zabrániť ich nástupu, povedal Michael Barnett-Cowan, profesor neurovedy a hlavný autor štúdie.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.