Malý obor

Rekonštrukcia B. pronuspinax, foto Museo Municipal Ernesto Bachmann

Skamenené kosti čudného dinosaura, ktoré boli objavené v roku 2013 na území argentínskej Patagónie, vedci konečne po šiestich rokoch popísali. Ide o úplne nový druh doteraz neznámeho tvora, ktorý dostal názov Bajadasaurus pronuspinax. Bylinožravec s dlhými ostňami na krku žil v období pred približne 140 miliónmi rokov. Išlo o živočícha patriaceho do rodiny sauropodov, ktoré žili v druhohorách od neskorého obdobia triasu (pred 230 miliónmi rokov) až do doby neskorej kriedy (pred 70 miliónmi rokmi). Od tých známych sa však nový vzácny objav líšil. Sauropody dosahovali dĺžku až 40 metrov. Tento mal však asi len deväť alebo desať metrov, povedal argentínsky paleontológ Pablo Gallina z Národnej rady pre vedecko-technický výskum v Argentíne. Podľa štúdie uverejnenej v časopise Nature trávil bajadasaurus väčšinu času ohnutý a živil sa rastlinami. Zároveň bol pravdepodobne korisťou pre najväčšieho známeho mäsožravého dinosaura. Vedci tvrdia, že hroty ostňov boli zrejme pokryté keratínom (laicky rohovinou) podobným tomu, ktorý je súčasťou rohov niektorých terajších cicavcov. Pretože išlo o bylinožravca, je predpoklad, že ostne primárne slúžili na obranu, či presnejšie na odradenie potenciálneho útočníka. Odborníci sa domnievajú, že to boli len holé kosti, maximálne potiahnuté kožou, teda sa ľahko zlomili, pokiaľ na ne zaútočilo iné zviera. Podľa inej hypotézy výrastky pomáhali zvieraťu pri regulácii teploty. Podľa P. Gallinu mal možno tento dinosaurus medzi ostňami mäsité hrby, ktoré mali podobnú funkciu ako hrby tiav.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 03/2019.