Menič zvyšujúci dojazd

Inovatívne meniče by mali spolu s optimalizáciou celého hnacieho reťazca priniesť zvýšenie dojazdu elektromobilov až o šesť percent.

Foto Fraunhofer IZM

Pri kúpe elektromobilu sa predajca obvykle nevyhne otázke (potenciálneho) kupujúceho týkajúcej sa maximálneho dojazdu s plne nabitou batériou. Na to skutočne nie je jednoduchá odpoveď, pretože dojazd elektromobilu výrazne závisí od spôsobu jazdy a daností cesty. Preto výrobcovia radi pridávajú pred informáciou o dojazde slovíčko až.
Predĺžiť dojazd elektromobilu možno viacerými spôsobmi, z ktorých najjednoduchším je použitie batérií s vyššou kapacitou. Nevýhody takéhoto postupu sú zjavné: väčšie batérie sú ťažšie a drahšie, takže aj vozidlo stúpa na cene. Preto sa kladie veľký dôraz na vývoj nových typov batérií, ktoré budú mať väčšiu kapacitu pri rovnakej, resp. nižšej hmotnosti ako tie doterajšie. Podľa odborníkov sa však treba sústreďovať nielen na samotné batérie, ale na účinnosť (a hmotnosť) celého pohonného reťazca.
V tejto súvislosti možno spomenúť, že zatiaľ čo elektromobily prvej generácie boli poháňané jednosmernými elektromotormi, v novších modeloch sa používajú striedavé elektrické pohony vyznačujúce sa vysokou účinnosťou. Pretože batéria produkuje jednosmerný prúd a elektromotor musí byť napájaný striedavým prúdom, je do pohonného reťazca zaradené zariadenie nazývané menič (odborne striedač). Premena z jednosmerného na striedavý prúd sa, samozrejme, nedeje bez strát. Zníženie týchto strát a zvýšenie účinnosti by mal priniesť inovatívny menič, ktorý v rámci projektu SiCeffizient vyvinuli výskumní pracovníci nemeckého Fraunhoferovho ústavu pre spoľahlivosť a mikrointegráciu v Berlíne.
Inovatívny menič vykazuje nižšie straty ako doterajšie meniče, pracuje teda účinnejšie. Výsledkom je, že z kapacity batérie vyjde nazmar menej energie než doteraz. Nový menič je postavený na báze polovodičov typu SiC (karbid kremíka). Meničmi prechádzajú veľké prúdy najmä pri zrýchlení, brzdení a rýchlej jazde, takže v týchto režimoch sú straty v podobe tepla najvyššie. Preto výskumníci vyvinuli nový chladič. Nové meniče by mali spolu s optimalizáciou celého hnacieho reťazca priniesť zvýšenie dojazdu o šesť percent. Zdá sa to málo, ale takéto zníženie spotreby by určite privítali všetci majitelia klasických áut so spaľovacím motorom.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.
Komentáre