Slovensko je hornatá krajina s množstvom vodných tokov najrôznejších veľkostí. Je preto celkom prirodzené, že je aj krajinou s veľkým množstvom mostov. Od dôvtipných moderných konštrukcií až po nenápadné, no o to vzácnejšie pamiatky.
![](https://www.quark.sk/wp-content/uploads/2022/05/2A-300x200.jpg)
Po Slovensku je rozosiatych viac ako 20 000 mostov. Spájajú brehy vodných tokov alebo preklenujú údolia. Riečne či pozemné, cestné, železničné či pre peších, všetky sú svojím spôsobom malebné a mnohé z nich patria právom medzi technické aj kultúrne pamiatky.
Dunaj ako predobraz
História mostov v Bratislave vďaka strategickej polohe mesta na Dunaji siaha až do čias Rímskej ríše. Už v roku 6 sa v miestach, kde neskôr vyrástlo naše hlavné mesto, cez rieku dostal po moste budúci rímsky cisár Tiberius (vládol v rokoch 14 – 37) pri svojom ťažení proti Germánom kráľa Marobuda. Rimania postavili postupne niekoľko ďalších mostov – buď na pontónoch v podobe člnov, alebo stabilných drevených, akým bol aj most, ktorý dal v roku 161 postaviť Marcus Aurelius. Zo stredovekých písomností sú známe drevené mosty z 13. storočia, svoje vlastné mosty mali aj mnohé mlyny v okolí mesta. Zoznam historických mostov je dlhý aj preto, lebo ich konštrukcie zvyčajne nevydržali dlhšie ako niekoľko sezón. K ich trvanlivosti neprispievala ani meniaca sa podoba neregulovaného Dunaja a mosty sa tiež často namiesto opráv stavali radšej odznova. Po väčšinu času sa ľudia cez rieku dostávali pomocou kompy alebo tzv. lietacím mostom, ktorý využíval natiahnuté lano ukotvené na ostrovčeku v strede koryta rieky (1676 až 1825). História mostov cez Dunaj je zmenšeným obrazom histórie mostov na území Slovenska. Od jednoduchých lávok sa prechádzalo až ku kamenným štruktúram, ktoré boli trvanlivejšie a vhodnejšie pre vozy, koče či vojenskú jazdu.
![](https://www.quark.sk/wp-content/uploads/2022/05/1A-300x200.jpg)
Gotika, barok a secesia
K trvanlivým určite patril kamenný Most svätého Gottharda zo 14. storočia, ktorý sa zachoval pri obci Leles v okrese Trebišov. Andezitový most má šírku 5 metrov. Pôvodne preklenoval rameno rieky Tisa, ktoré sa nazývalo Tica, a po vodohospodárskych úpravách v 20. storočí zaniklo. Táto dosiaľ stojaca gotická pamiatka je najstarším zachovaným mostom na našom území.
Medzi technické pamiatky bol zaradený aj barokovo-secesný most v Kráľovej pri Senci. Trojklenbový most s balustrádami ponad potok Čierna voda pôvodne spájal francúzsku záhradu s anglickým parkom, ktoré patrili Pálffyovcom. Priľahlé objekty sa však nezachovali a most preto v súčasnosti vedie akoby odnikiaľ nikam. Od svojho vzniku v 18. storočí bol niekoľkokrát prestavaný. Súčasnú secesnú podobu, vďaka ktorej sa stal aj vďačným objektom pre filmárov, dostal na začiatku 20. storočia. Je dlhý 42 metrov a široký 4,8 m.
Súčasnosť a budúcnosť
![](https://www.quark.sk/wp-content/uploads/2022/05/3A-300x300.jpg)
Minulé storočie sa stalo obdobím najväčšieho rozkvetu budovania mostov u nás. Medzi najznámejšie z nich patrí Kolonádový most (alebo aj Sklený most), ktorý spája kúpeľný ostrov s mestom Piešťany. Autorom bezbariérového pešieho mosta zo železobetónu a skla s dĺžkou 148 metrov bol uznávaný funkcionalistický architekt Emil Belluš. Kolonádový most bol postavený v rokoch 1931 až 1933 a stal sa najdlhším krytým mostom na Slovensku.
O pomyselný titul najkrajšieho mosta na Slovensku dozaista súťaží aj v 30. rokoch postavený kamenný železničný viadukt Chmaroška neďaleko Telgártu. Má deväť oblúkov, dĺžku 113 metrov a výšku 18 metrov. Najdlhším riečnym dreveným mostom v Európe je 86 metrov dlhý most cez Malý Dunaj pri plávajúcom mlyne – ďalšej technickej pamiatke – v Kolárove. Most bol v 90. rokoch minulého storočia zrekonštruovaný podľa inštrukcií pamätníkov pôvodného mosta, ktorý v 50. rokoch zničili ľadové kryhy na rieke.
Kto zatúži po úplnej moderne, nemôže obísť bratislavský oblúkový most Apollo s 20 piliermi a rozpätím 231 metrov, ktorý po svojom dokončení v roku 2006 získal viaceré medzinárodné ocenenia. Ako vidno, staviteľská história v krajine s 20 000 mostami sa istotne neskončila.
R