Nadzvukové lety v dohľade

Nové nadzvukové lietadlo Overture má výrazne skrátiť dobu letu, napríklad z New Yorku do Frankfurtu sa dostaneme namiesto za sedem hodín za štyri.

Foto Boom Supersonic

Možno povedať, že prvá éra nadzvukovej prepravy, ktorej hlavnými aktérmi boli ruské lietadlo Tu-144 a britsko-francúzsky Concorde, nebola veľmi úspešná. Pripomeňme, že prvým civilným supersonikom sa stal ruský (vtedy sovietsky) Tupolev, ktorý na svoj prvý let odštartoval 31. decembra 1968. Britsko-francúzsky Concorde sa po prvý raz dostal do vzduchu 2. marca 1969.
Po komerčnej stránke bol úspešnejší Concorde, ktorý nadzvukovo prepravil vyše 2,5 milióna cestujúcich, zatiaľ čo let ruským Tupolevom absolvovalo len 3 284 cestujúcich. Posledný komerčný let absolvoval Concorde 24. októbra 2003 na linke z New Yorku do Londýna, nadzvukové tučko letelo s cestujúcimi naposledy 1. júna 1978. Očakávania, že Tu-144 a Concorde budú pomerne skoro nahradené supersonikmi novej generácie, sa doteraz nenaplnili. Úspešným výrobcom veľkých dopravných lietadiel sa do vývoja nových supersonikov akosi nechce, a tak túto úlohu na seba prevzalo niekoľko relatívne nedávno založených firiem, ktoré sa venujú aj vývoju inovatívnych technických zariadení. Zatiaľ sú však k dispozícii len hmlisté informácie o chystaných nových supersonikoch.
Najkonkrétnejšie sa o svojej chystanej nadzvukovej novinke vyjadrila americká spoločnosť Boom Supersonic. Tá nedávno vyvolala rozruch informáciou, že americká letecká spoločnosť United si u nej objednala 15 nadzvukových dopravných lietadiel Overture, s opciou na ďalších 35 lietadiel. Prvé lietadlá Overture vo farbách United by mali začať prepravovať už v roku 2029. Považuje sa to za veľký prejav dôvery United v schopnosti firmy Boom, pretože Overture zatiaľ existuje len vo virtuálnom svete, teda v počítači. So stavbou prvého exemplára sa má začať v roku 2022, jeho vyrolovanie z hangáru je plánované na rok 2025. Keď všetko pôjde podľa plánu, prvých cestujúcich odvezie Overture už v roku 2029.
Supersonik Overture má mať dĺžku 62 m, rozpätie krídel len 18 m a môže prepravovať 65 až 88 cestujúcich. Maximálna vzletová hmotnosť má byť niečo nad 77 ton. Na pohon lietadla má slúžiť trojica prúdových motorov Rolls-Royce s maximálnym ťahom každého 67 až 89 kN. Maximálna rýchlosť lietadla má byť M1,70, čo je 1,70-násobok rýchlosti zvuku a približne dvojnásobok rýchlosti súčasných dopravných lietadiel. Dvojnásobná rýchlosť znamená výrazné skrátenie doby letu, takže napríklad let z New Yorku do Frankfurtu sa zo siedmich hodín skráti na štyri hodiny. Maximálny dolet lietadla má byť až 7 870 km.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.