V Číne testujú rýchlovlaky s maximálnou rýchlosťou viac než 400 km/h, ktoré sa čoskoro dostanú do prevádzky a výrazne skrátia dobu cestovania.
Kedysi sa s výrazom rýchlovlak spájalo len niekoľko krajín, Japonsko, Francúzsko, Nemecko, sčasti aj Španielsko a Taliansko. Neskôr pribudla Čína, ktorá sa v krátkom čase vypracovala na najväčšieho prevádzkovateľa vysokorýchlostných vlakov. Skrátene sa nazývajú HST (teda high-speed train) a dosahujú cestovnú rýchlosť aspoň 200 km/h.

Najnovším prírastkom do flotily čínskych HST vlakov sú súpravy s označením CR450AF. Dve prototypové súpravy oficiálne predstavili v Čínskej akadémii vied o železnici v Pekingu. Následne ich dôsledne testovali v skúšobnom areáli Fuzhou-Xiamen, pričom bola dosiahnutá maximálna rýchlosť 453 km/h. Mimoriadny rešpekt však budí iná hodnota rýchlosti – dve proti sebe idúce súpravy sa míňali relatívnou rýchlosťou 891 km/h, čo je svetový rekord. Dôsledne sa sledovalo a vyhodnocovalo aj správanie súprav pri jazdách vysokou rýchlosťou v tuneli. Už v tomto roku súpravy dodajú Čínskym železniciam a nasadia ich na existujúce vysokorýchlostné trate, na ktorých je maximálna rýchlosť obmedzená na 350 km/h. V roku 2027 by nové jednotky mali začať premávať na 292 km dlhej novej vysokorýchlostnej trati Second Chengdu-Chongqing, ktorá má prevádzkovú rýchlosť 400 km/h a mala by skrátiť dobu cestovania na menej než 50 minút.
Expresná linka
Výrobcom nových čínskych rýchlovlakov je spoločnosť CRRC Qingdao Sifang Co., Ltd. Nové vlaky sú konštruované ako nedeliteľné súpravy, u nás známe ako EMU. Súprava má kapacitu 552 cestujúcich, ktorí si môžu zvoliť cestovanie v štyroch triedach. Dĺžka súpravy je 211 metrov, pričom koncové vozne majú dĺžku 28,55 m, stredné vozne sú dlhé 25 m. Šírka súpravy zhotovenej z ľahkých konštrukčných materiálov je 3,36 m. Trakčné vedenie s pantografmi napája hnacie elektromotory elektrickou energiou so štandardnými parametrami 15 kV, 50 Hz. Cestovná rýchlosť je 400 km/h, navrhovaná konštrukčná rýchlosť 450 km/h. Brzdná dráha z rýchlosti 450 km/h je neuveriteľných 6 500 metrov. Nové čínske súpravy sa po uvedení do bežnej prevádzky stanú najrýchlejšími vlakmi na svete.
RM