Najväčšia výletná loď

Nová loď Icon of the Seas je najväčšou výletnou loďou, aká bola kedy postavená, a na jej palubu by sa mohli zmestiť takmer všetci obyvatelia Banskej Štiavnice.

Foto wikipédia/Chakie2, CC BY-SA 4.0

Na budúci rok pribudne finančne zabezpečeným dovolenkárom ďalšia možnosť – plavba na najnovšej výletnej lodi Icon of the Seas. Loď si nechala postaviť spoločnosť Royal Caribbean, ktorá je druhým najväčším prevádzkovateľom námorných výletných lodí na svete. Po dôkladných skúškach by ju mali dodať najneskôr v novembri a na prvú plavbu s dovolenkármi má vyplávať z prístavu v Miami 27. januára 2024.
Úmysel postaviť dve nové mamutie výletné lode oznámili Royal Caribbean a lodenice Meyer Turku v októbri 2016, pričom projekt dostal meno Icon. Druhá loď novej triedy by mala byť dokončená v roku 2025. So stavbou prvej lode sa začalo tradične tzv. prvým výrezom oceľového plášťa v júni 2021. V októbri 2021 inštalovali v rostockých lodeniciach Neptun prvú nádrž na skvapalnený zemný plyn (LNG). V decembri 2021 celú kompaktnú plávajúcu jednotku so strojovňou a nádržami na LNG odtiahli do lodenice vo fínskom Turku a na vodu ju spustili v decembri 2022. Nová loď má dĺžku 365 metrov. Na jej pohon slúži šesť motorov Wärtsilä s celkovým výkonom 67 500 kW, ktorých primárnym palivom je LNG, ale môžu spaľovať aj palivá na báze ropy. Na palube sú aj palivové články na výrobu elektrickej energie a pitnej vody. Rýchlosť plavby je približne 41 km/h. Loď má 20 palúb s kajutami pre 5 610 cestujúcich (po dvoch v jednej kabíne), maximálna kapacita je 7 600 dovolenkárov. O tých sa stará 2 350 členov posádky, čo znamená, že na lodi sa môže naraz nachádzať až 9 950 ľudí – približne toľko obyvateľov majú napríklad Banská Štiavnica či Štúrovo.
Cestujúci môžu na lodi využívať rôzne atrakcie, medzi inými sedem bazénov a šesť vodných šmýkačiek (tobogánov) vrátane najvyššej na svete, najvyšší vodopád, najväčší vodný park a prvý zavesený infinity bazén na lodi. Slovo infinity (nekonečno) je v pomenovaní bazéna preto, lebo jeho stena je aspoň na jednej strane tvarovaná tak, že sa zdá, že hladina vody nikde nekončí.
Loď Icon of the Seas nie je najväčšia v súvislosti s jej dĺžkou, výtlakom či maximálnym počtom cestujúcich. Je najväčšia čo sa týka bezrozmerného parametru GT (Gross Tonnage), ktorý sa vyratúva pomerne zložitým vzorcom a najväčšiu dôležitosť v ňom má objem všetkých uzavretých priestorov lode. Spomínaný plávajúci kolos má veľkosť 250 800 GT.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.