Najvyšší stupeň nestačí

Tím vedcov na základe dlhodobého štúdia vzniku a vývoja hurikánov navrhuje doplnenie päťstupňovej klasifikácie hurikánov o ďalší stupeň.

Svetové aj naše médiá prinášajú temer denne správy o výskyte extrémnych meteorologických javov, ktoré môžu napáchať mimoriadne škody na majetku a spôsobiť ujmu na zdraví, či dokonca smrť ľudí. Za extrémne počasie sa považuje aj to, keď sa parametre počasia menia v rozpore s dlhoročnými meraniami.

Na snímke, ktorej autorom je astronaut Scott Kelly, je pohľad na oblaky hurikánu z Medzinárodnej vesmírnej stanice, foto NASA.

Hurikán (zriedkavo uragán) je tropická cyklóna, ktorá sa vyskytuje v Karibskom mori a na juhovýchodnom pobreží USA. Z cyklóny sa stáva hurikán vtedy, keď má vietor rýchlosť aspoň 120 km/h. Nie je však hurikán ako hurikán – dôsledky či škody napáchané hurikánom podstatne závisia od rýchlosti vetra, preto bola vypracovaná päťstupňová klasifikácia hurikánov. Tá sa podľa autorov nazýva Saffirova-Simpsonova a americké Národné hurikánové centrum (National Hurricane Center) ju používa na klasifikáciu intenzity hurikánov na západnej pologuli. Klasifikácia je založená na maximálnej rýchlosti vetra v búrke, spriemerovanej počas jednej minúty. Pri najnižšom stupni 1 musí vietor viať rýchlosťou aspoň 120 km/h. Na zaradenie do vyšších stupňov sú stanovené postupne rastúce hodnoty rýchlosti vetra. Ak rýchlosť vetra presahuje 252 km/h, ide už o hurikán najvyššieho, piateho stupňa.
Meteorológovia študujúci vznik a vývoj hurikánov publikovali nedávno závery analýzy výskytu hurikánov v rokoch 1980 až 2021. Tím vedcov z Lawrence Berkeley National Laboratory preto navrhuje, aby stupnica intenzity bola doplnená o ďalší stupeň s označením 6. Ukazuje sa totiž, že globálne klimatické zmeny sú čoraz častejšie spúšťačom mimoriadne intenzívnych hurikánov. Podľa vedcov by piaty stupeň inovovanej stupnice zahrnoval hurikány s rýchlosťou vetra od 252 do 309 km/h, rýchlejšie sa otáčajúce by patrili do novo navrhovaného vyššieho stupňa. V analyzovanom období 1980 až 2021 vedci identifikovali päť hurikánov, ktoré by už patrili do zatiaľ hypotetickej kategórie 6.
Mimochodom, doteraz najintenzívnejší zaznamenaný hurikán bol Patricia, ktorý bičoval Strednú Ameriku v roku 2015.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.