Najznámejšie experimenty vo fyzike

To nemyslíte vážne! A na takéto hlúposti sa dávajú peniaze? Toto robia vedci? To mi vysvetli, prečo radšej nerobia niečo užitočné. Hm? Kto a kedy bude potrebovať takéto niečo?

Takže… Viete čo (okrem iného) skúmal Albert Einstein? Skúmal, prečo sa Merkúr točí okolo Slnka tak, ako sa točí. A viete, čo skúmal Erwin Schrödinger? Akým spôsobom sa častice pohybujú v priestore. No a poznáte Michaela Faradaya? Že nepoznáte? To bol vedec, ktorý bol zvedavý na to, čo sa deje v prázdnom priestore medzi magnetom a drôtom. Načo nám je dobré vedieť, že Merkúr sa točí okolo Slnka nejako divne a inak, než sme si mysleli? Načo je dobré vedieť, ako sa šíria častice v priestore? Veď väčšina ľudí ani nevie, čo sú častice, ani že sa šíria v priestore. Skrátka – prečo sa veda zapodieva takýmito vecami a nie iba niečím praktickým? Prečo niektorí vedci skúmajú veci akoby odtrhnuté od každodenného života?

Čo z toho budeme mať?

Ilustrácia Ján Kurinec

Hrdinami knižky, ktorú vydávame aj s vašou pomocou, sú štyria spolužiaci. Doobeda majú školu, poobede trochu tiež. Potom idú domov a niektorí z nich si píšu domáce úlohy. Iní zase píšu spolužiakom, že čo na domácu úlohu vlastne majú robiť, lebo nedávali pozor. No a ak nejdú niekam von, sú až do večera online. Ale dnes idú všetci štyria domov okľukou cez mesto. Jeden z nich musí v meste počkať na mamu – musia ísť k zubárovi po nejakú kartu (alebo čosi také) a potom kúpiť mladšej sestre do školy papuče (alebo čosi také). Cukráreň je plná ľudí, šálky s čajom štrngocú, vzadu v rohu niekto telefonuje. V rádiu hrajú niečo fakt dosť dobré, ale prerušia to správy, že na Marse pristálo nejaké vozidlo a…
– Čože?
– Že na Marse pristálo nejaké vozidlo.
– A čo tam bude robiť?
– Nejaké kamienky tam bude zbierať, či čo.
– A to už je na čo dobré? Čo z toho budeme mať?
Čo teda vlastne robia vedci v práci? A ako sa to týka štyroch spolužiakov v meste? Alebo ich kamošov? Alebo nejakého pána, ktorý ide okolo so psom? A týka sa ich to vôbec? Je celkom možné, že väčšina z nás sa už vo svojom okolí stretla s otázkou No a načo už je toto dobré? Možno sme si tú otázku neraz položili aj my sami, keď sme sa v novinách alebo na internete dočítali o nejakom vedeckom objave. A čudovali sme sa, keď bol tento objav opísaný ako niečo mimoriadne alebo prevratné. Ba čo viac: všetci vedci sa zhodli, že ten objav je niečo dlho očakávané. No a my sami sme si ani nevedeli predstaviť, načo je taký objav dôležitý. Vlastne sme tomu celému ani trochu nerozumeli.

O autoroch a knihe

Autormi knihy sú Samuel Kováčik a Ján Kurinec. S. Kováčik je teoretický fyzik, zakladateľ projektu Vedátor. Študoval teoretickú fyziku na Matematicko-fyzikálnej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V roku 2017 založil platformu pre vedcov na popularizáciu vedy Vedátor, ktorá prináša blogy, popularizačné vedecké prednášky aj podcasty. J. Kurinec, výtvarník a ilustrátor, zbožňuje vedu rovnako ako výtvarné umenie a je spoluautorom knihy Klikal som a čítal som. Obaja autori sľubujú, že nikto z čitateľov túto knižku nebude musieť vrátiť na policu len preto, že jej nerozumie. A každé cudzie slovo, ktoré sa v nej objaví, vysvetlia správne a hlavne jednoducho. Kniha má spolu 70 strán. Cieľovou skupinou sú deti stredného školského veku medzi 11/12 až 14/15 rokov a hoci je v prvom rade určená deťom, isto v nej nájdu zaujímavé informácie aj ich rodičia, učitelia a široké okolie.

Kniha vyjde v januári 2021 v edícii Veda pre deti.


Súťažná otázka

Ak nám do 31. decembra 2020 pošlete správnu odpoveď na otázku:

Napíšte aspoň tri známe vedecké experimenty, mená ich autorov a čomu sa venovali.

zaradíme vás do žrebovania o knihu Samuela Kováčika a Jána Kurinca: Najznámejšie experimenty vo fyzike z edície Veda pre deti. Svoje odpovede posielajte na adresu redakcie: odpovednik@quark.sk alebo Quark, Staré grunty 52, 842 44 Bratislava 4.