Nebezpečné zlatovlásky

Oranžové trpaslíky, ktoré niektorí astronómovia nazývajú zlatovlasými hviezdami, sú slabšie a starnú pomalšie ako žlté hviezdy podobné Slnku, a tak ponúkajú svojim planétam stabilnejšie podnebie. Ohrozujú však ich atmosféry, pretože vyžarujú veľa ultrafialového svetla ešte dlho po svojom zrode.

Foto NASA Ames/JPL-Caltech/Tim Pyle

Astronómka Tyler Richey-Yowellová a jej tím na základe údajov z Hubblovho vesmírneho teleskopu preskúmali 39 oranžových trpaslíkov. Zistili, že ich ultrafialový tok vekom neklesá ako pri žltých a červených hviezdach. Keď hviezdy podobné Slnku starnú, otáčajú sa pomalšie a vydávajú menej UV žiarenia. V prípade oranžových trpaslíkov sa však spomaľovanie zastaví, keď majú asi miliardu rokov. Oveľa dlhšie si tak udržiavajú vysokú úroveň UV žiarenia, ktoré ohrozuje potenciálny život na ich planétach. Ďaleké ultrafialové svetlo, ktorého fotóny majú oveľa viac energie ako bežné UV fotóny, trhá molekuly v atmosfére planéty. Zostávajú po nich jednotlivé atómy, elektricky nabité atómy a skupiny atómov známe ako ióny, ktoré môže hviezdny vietor odniesť preč a zbaviť planétu vzduchu. Podľa Eda Guinana, astronóma z Villanovskej univerzity v Pensylvánii, však hviezdny vietor ióny neodveje, ak ich chráni magnetické pole silné ako to pozemské.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.